zdieľať článok
Nedávno som v archíve nemenovaného divadla našiel spis významného režiséra datovaný na jar 1971. Na strojopisných riadkoch priznáva svoj niekdajší nesprávny postoj k príchodu bratských vojsk na územie Československa a momentálne už deklaruje absolútny súhlas s ich veľkodušnou pomocou. Nemohol som tomu uveriť, veď išlo o režiséra, ktorý svojimi inscenáciami pravidelne (pred napísaním týchto slov aj potom) prehováral o neslobode krajiny zovretej komunistickými putami. Avšak uvedomil som si, že dátum sa prekrýva so škandálom, ktorý vyvolala jedna z jeho nadmieru občiansky angažovaných inscenácií. Pravdepodobne, ak chcel pracovať ďalej, musel zohnúť chrbát a napísať potupné vyjadrenie. Práve tému lámania charakterov talentovaných a adorovania netalentovaných prináša inscenácia Prešporské porno v Divadle Pavla Országha Hviezdoslava, ktorá je zasadená do obdobia písania (aj tohto) vyjadrenia. Lenže pár zažltnutých strán dokáže o ambivalencii doby prezradiť omnoho viac ako súčasná inscenácia.
Prešporské porno je ďalšou z inscenácií DPOH fokusujúcich sa na dejiny života v hlavnom meste, kde cez príbehy dávno minulé tvorcovia vytvárajú čitateľné analógie k prebiehajúcemu spoločenskému pnutiu. Avšak podobne ako v Pressburger Fight Club (2023) a Pozsony Dance Club (2023) aj tu je Bratislava len všeobecnou až zanedbateľnou súčasťou historického koloritu. Konkretizuje ju jedine situovanie deja do synagógy na Rybnom námestí, v ktorej priestoroch sa v 60. rokoch natáčali mnohé tituly z dnes už ikonických bratislavských televíznych pondelkov. V prvej časti inscenácie sa tiež pravidelne spomína devastovanie historického centra a blížiace sa zbúranie bývalej sakrálnej budovy, ale informácia ostáva len vo forme konštatovania. Podobne ako celá inscenácia.
Schulczová ako autorka textu i režisérka vytvorila fiktívny príbeh ostrého stretu umeleckej komunity s politickými kánonmi nastolenými v úvode sedemdesiatych ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok