Dária Fojtíková Fehérová (teatrologička)

Sezóna sa rozbehla rýchlo, v septembri bolo treba doháňať resty. Prvou premiérou sezóny bol pre mňa Monopol v Banskej Štiavnici. Tvorivému tímu veľmi fandím, znovu oživil ďalší priestor. Samotná inscenácia je pre divákov trochu časovou aj fyzickou výzvou, ale okrem iného oceňujem aj jej vnútorný manažment – spôsob prechodov hercov medzi jednotlivými priestormi, rýchlosť prevlekov aj hereckých premien, je to zladené súkolie ako v orloji.

Potešením bolo pre mňa aj hosťovanie Comédie-Française v SND s inscenáciou Hekuba nie je Hekuba – inscenačne jednoduchý, čistý tvar, naplnený vynikajúcimi hereckými výkonmi, s aktuálnou a podstatnou témou, jednoducho dobré divadlo.


Dominika Dudášová (študentka divadelných štúdií VŠMU)

Na začiatku divadelnej sezóny 2024/ 2025 trpko ľutujem, že som si dala ujsť hosťovanie Comédie-Française s titulom Hekuba nie je Hekuba. Túto chybu som našťastie nezopakovala pri opere Příhody lišky Bystroušky, ktorá sa stala mojím „highlightom“ septembra. Napriek tomu, že vzťah človeka k prírode už pár storočí nie je ani zďaleka idylický, operná rozprávka Příhody lišky Bystroušky, ktorá tematizuje chamtivosť ľudstva, bola magická z mnohých dôvodov. V prvom rade pre návrat režisérky Slávy Daubnerovej na slovenskú divadelnú scénu. Navyše zriaďovanú. Vďaka pôsobivej a dômyselnej scénografii Volkera Hintermeiera sa divák ocitol v lese a stal sa tak súčasťou vyše storočného príbehu o dôvtipnej líške Bystrouške. Ľahko provokatívne kostýmy Terezy Kopeckej a precízna choreografia Stanislavy Vlčekovej boli prísľubom moderného spracovania Janáčkovej opery.

Príjemne ma prekvapila aj scénická esej v réžii Mária Drgoňu Utopia is now! v Ticho a spol. Vďaka podobným projektom sa do povedomia dostávajú témy inklúzie v divadle. Herečka Natália Fašánková viedla rozhovory s niekoľkými respondentmi a respondentkami marginalizovaných skupín. V nich sa sústredili najmä na stav divadla na Slovensku, koho reprezentuje a kam sa môže uberať.

 

Karol Mišovic (teatrológ)

Z programu medzinárodného festivalu Divadlo v Plzni, nabitého bohatou skladbou českých aj medzinárodných inscenácií, ma nezaujali ani tak opulentné plátna, ale komorná inscenácia Švandovho divadla Na prvý pohľad od Suzie Millerovej – monodráma o obhajkyni, ktorá pred súdom zjednodušuje prípady znásilnenia, až kým sa ona sama nestane obeťou totožného zločinu a napriek svojej právnickej erudícii sa nedokáže dopátrať spravodlivosti. Výrazovými prostriedkami striedma, ale pritom nadovšetko účinná pražská inscenácia získala na sugestivite predovšetkým vďaka skvelému variabilnému výkonu Marie Štípkovej. Z programu vo mne silný dojem zanechalo aj hosťovanie Psa na ceste z Činohry SND, ktoré od aprílovej premiéry nabralo ešte viac na aktuálnej rezonancii, čo potvrdilo aj frenetické prijatie festivalového publika.


Michaela Mojžišová (operná kritička)

Tieto riadky píšem vo vlaku, vraciam sa z medzinárodnej smetanovskej konferencie v Prahe. Dva dni som lavírovala medzi obdivom a závisťou. Skvele zorganizované podujatie v nádherných priestoroch Národného múzea, renomovaní zahraniční i domáci vedci, inšpiratívne diskusie. Rok českej hudby 2024 dostal od vlády úctyhodnú finančnú aj morálnu podporu, ktorá sa pretavila do množstva väčších i menších projektov naprieč republikou. Asi tak vyzerá podpora národnej kultúry v praxi... Ešteže som počas konferencie dostala správu, že medzi nominantmi na prestížne Opera Awards figuruje v kategórii „svetová premiéra“ i Ľubica Čekovská. Trošku mi to zdvihlo otrasené sebavedomie. Aj keď je to za operu uvedenú v brnianskom Národnom divadle...

 

číslo 7, ročník 18, ISSN 2989-3666