článok
recenzie – domáce | 14. 12. 2024 | Karol Mišovic
Na skle maľované – reparát zo životaschopnosti diela?
zdieľať článok
Pustiť sa do konfrontácie s legendou vyžaduje odvahu. Nie náhodou pri vstupe do sály Divadla Andreja Bagara v Nitre skupina hercov prítomných na javisku ešte pred začiatkom predstavenia počúva z prenosného reproduktora (okrem iného) aj Zbohom buď, lipová lyžka v podaní Michala Dočolomanského. Predstaviteľa Jánošíka z ikonickej inscenácie Na skle maľované zo Slovenského národného divadla (1974). Naštudovania, ktoré v našom divadelnom kontexte zľudovelo a pre ďalších inscenátorov sa stalo stigmou. Jeho podoba sa natoľko zafixovala vo všeobecnom diváckom povedomí, že je už naozaj ťažké presvedčiť obecenstvo, že tento muzikál nemusí byť len ľudovou baladou. Ondrej Spišák sa o také niečo pokúsil.
Nie je prekvapivé, že folklórno-bítový muzikál Na skle maľované sa uvádza v Nitre a v naštudovaní jedného z pokračovateľov režisérskeho rodu Spišákovcov. Práve v Nitre a nie v SND mal totiž poľský muzikál Ernesta Brylla a Katarzyny Gärtnerovej svoju slovenskú premiéru (1973), a to v réžii Karola Spišáka (otca režiséra najnovšej inscenácie). Lenže väčší divácky ohlas vyvolala až o rok neskôr bratislavská inscenácia Karola L. Zachara. A medzi tým ho stihli uviesť aj v Prešove (DJZ, 1974). Práve vďaka bratislavskej interpretácii muzikál v našich končinách zľudovel a stal sa diváckym fenoménom. Odohraných 647 repríz hovorí za všetko. Nebyť tejto inscenácie, titul by pravdepodobne upadol do zabudnutia a stal sa radovým dielom zobrazujúcim nášho mýtizovaného zbojníckeho kapitána zo sklonku 17. a 18. storočia.
Na skle maľované totiž nie je muzikál superlatívnych kvalít. V rodnom Poľsku zaznamenal ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok