zdieľať článok
Svetová premiéra slovenskej opery
Včera k nám prišla moja priateľka a suseda so synom na čerešne. Urodili sa nám veľké šťavnaté srdcovky. Zbierali sme, ochutnávali a tešili sa, že prežívame výnimočné obdobie, za ktoré sme vďačné. Máme príležitosť byť súčasťou skvelého tímu a zároveň pri zrode nového operného diela. Šarmantná dáma v kraťasoch a šľapkách, plná energie a humoru bola zhodou okolností aj výnimočná slovenská umelkyňa a autorka opery Here I am, Orlando, Ľubica Čekovská.
S režisérom Jiřím Heřmanom spolupracujem už roky, vytvorili sme spolu množstvo inscenácií pre operné domy v Česku aj v zahraničí. Jiřího idea osloviť Ľubicu Čekovskú pre skomponovanie nového diela pre Janáčkovu operu ND Brno vznikol pred rokmi, keď sme navštívili v SND premiéru jej opery Dorian Gray.
Ponuka pre mňa, kostýmovú výtvarníčku, podieľať sa na svetovej premiére súčasnej slovensko-českej opery, inšpirovanej románom Virginie Woolfovej Orlando prišla zhruba pred troma rokmi. Odvtedy som začala sledovať proces tvorby libreta autorky Viktorie Knotkovej v spolupráci s dramaturgičkou Patríciou Částkovou a režisérom Jiřím Heřmanom aj komponovanie hudby skladateľkou. Neskôr som vložila aj svoj diel ako autorka kostýmov, pričom som spolupracovala so scénografom Draganom Stojčevským.
Ľubicu Čekovskú som vždy registrovala ako výnimočnú, talentovanú umelkyňu. Možnosť vnímať hudbu, vstupnú emóciu a zásadnú zložku operného diela práve cez osobnosť jej tvorkyne mi dala šancu preniknúť hlbšie k inšpiračnému zdroju, čo býva veľmi ojedinelé. Pri opernej tvorbe sa zriedka stretnete so žijúcim autorom a bonusom je, keď je to umelec otvorený a schopný aj priblížiť svoje tvorivé postupy.
Výtvarný zámer mojej kostýmovej výpravy vychádza z uchopenia dvoch historických období rámcujúcich putovanie hlavného hrdinu Orlanda v čase. Obe nesú pomenovanie po ich predstaviteľkách a panovníčkach, viktoriánska éra a alžbetínska renesancia. V zachytení ich základných estetických foriem, ako sú dobová silueta, farebnosť a výtvarný detail, som sa snažila cez kostým sprítomniť esenciu doby a spoločenskej atmosféry.
Mojím zámerom bolo zachytiť krásu a vznešenosť oboch epoch, ktoré rámcujú príbeh nesmrteľného Orlanda/Orlandy hľadajúceho a bojujúceho za večnú lásku. Tému gendrovej identity, ktorá je dodnes hlavne na Slovensku spájaná s nepochopením a ostrakizáciou, ponúkame súčasnému divákovi prostredníctvom, verím, že nadčasového operného diela, kde v harmónii všetkých vyjadrovacích prostriedkov a tvorivých zložiek, vzdáme hold láske, slobode a túžbe žiť naplno.
číslo 4, ročník 18, ISSN 2989-3666