článok
rozhovory | 16. 10. 2025 | Natália Jakubova
Váňa Demidkin: Keď dnes v Moskve hrám predstavenie a v sále sedí sto ľudí, chcem, aby ma počuli čo najpresnejšie.
zdieľať článok
Váňa Demidkin je ruský multidisciplinárny umelec a kurátor, ktorý sa zaoberá divadlom a performanciou a skúma ich sociálny vplyv. Spolupracuje na realizáciách festivalov aj online charitatívnych podujatí, prednášok a premietaní zameraných na ľudské práva. Organizuje tajný divadelný festival Krehký (Хрупкий) a ako autor a interpret tvorí inscenácie a iné umelecké projekty. Do roku 2022 spolupracoval so štátnymi i nezávislými divadlami vo viac ako pätnástich ruských mestách. V posledných rokoch pracuje predovšetkým v krajinách, ktoré sa stávajú centrami ruskej emigrácie: v Kazachstane, Kirgizsku, Gruzínsku. Okrem toho vystupoval aj v Nórsku či v Izraeli. Na Divadelnej Nitre uviedol performatívnu prednášku Cestopis (Путевой очерк), ktorá sa zameriava na jeho pobyt v Perme a štúdium Permskej kultúrnej revolúcie – snahy pretvoriť provinčné mesto na Urale na európske mesto.
Arťom Tomilov povedal v texte o festivale Krehký (Хрупкий), ktorý ste publikovali: „Je pre nás dôležité, aby ľudia prišli do hracieho priestoru a rozpustili sa v slobode, ktorou je naplnený.“1 Skutočne sa mi zdá, že to, čo robíte, je laboratóriom slobody. Pravdepodobne, sú také laboratóriá potrebné v každej spoločnosti, ale v takých, akou je teraz ruská, nie sú „len“ potrebné – sú tak veľmi potrebné, až sa zdajú nemožné. Tu v Nitre som prvýkrát videla ukážky z pripravovaného filmu o festivale Krehký (Хрупкий) a prvá asociácia, ktorá mi napadla, keď som videla, ako zamykáte dvere pred predstavením, bola: veď to je ako Teatr Niezależny Tadeusza Kantora. Existujú záznamy o Návrate Odysea, o tom, aký strach mali herci i diváci a aký to malo vplyv na predstavenie a jeho vnímanie. Zároveň je prekvapivé, že toto predstavenie nevnímalo „Poliakov ako obete“, ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok