článok
recenzie – zahraničné | 4. 8. 2025 | Michaela Mojžišová
Tanec so smrťou: Daubnerovej rímska La traviata
zdieľať článok
Júlia Kapuletová, Jenůfa, Tosca, Lolita, Salome, Manon Lescaut, Liška Bystrouška. V inscenáciách Slávy Daubnerovej boli psychologicky vrstevnatými ženskými bytosťami, objektmi mužskej túžby, obeťami patriarchálneho sveta. Ktorá ďalšia by sa do tejto galérie hodila lepšie než operná „dáma s kaméliami“ – Violetta Valéry? To si pravdepodobne myslel aj Damiano Michieletto, popri Romeovi Castelluccim najvýznamnejší taliansky operný režisér súčasnosti, keď z pozície kurátora letného Festivalu Caracalla, ktorý organizuje Teatro dell´Opera di Roma, oslovil Slávu Daubnerovú na naštudovanie Verdiho opery La traviata.
V porovnaní so Salome (Baadisches Staatstheater Karlsruhe, 2022), ktorá neskrývane odkazovala na kauzu sexuálneho predátora Jeffreyho Epsteina, či s feministicko-ekokritickými Příhodami lišky Bystroušky (Slovenské národné divadlo, 2024) je La traviata v kontexte Daubnerovej réžií o čosi „umiernenejšou“ inscenáciou. Sociálna kritika tu nenadobudla aktivistické dimenzie, obvinenie z pádu Violetty Valéry nevyhodila Daubnerová publiku na oči tak drsne, ako to urobila napríklad režisérka Andrea Breth v škandalóznej bruselskej produkcii (2012) tejto opery, keď situovala dej do prostredia súčasného sexuálneho biznisu. No i bez toho je jasné, kto a čo stojí za uboleným telom a smutnou dušou titulnej postavy: sú to „osamelosť, utrpenie spôsobené spoločenskou stigmou, ktorú jej priniesli choroba a prostitúcia“.1 Daubnerová pre svoje javiskové rozprávanie nezvolila psychologicko-realistický slovník, ale siahla po surrealistickom ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok