zdieľať článok
Inscenácie Divadla SkRAT, jedného z najvýznamnejších slovenských nezávislých divadiel, zachytili „genius loci“ osobných až intímnych sfér života bežných ľudí v každodenných situáciách. Rovnako sa v jeho repertoári vyskytli obdobia, keď naliehavo a konkrétne vedelo pomenovať celospoločenské a politické udalosti bez toho, aby išlo len o nahnevaný výkrik do tmy. Zreflektovať dvadsaťročné divadelné úsilie tohto súboru je ako prechod osobnými dejinami človeka žijúceho v krajine uprostred Európy. Nasledujúci článok vychádza z výskumu dobových materiálov a je tiež inšpirovaný fotografiami z knihy dvorného fotografa divadla Ctibora Bachratého venovanej práve tomuto divadlu.
Základ od Uhlára
Súbor SkRAT-u pracuje na základe scenára, ktorý vzniká z improvizácií priamo na skúškach, čo zvýrazňuje autenticitu situácií, spontánnosť herectva a aktuálnosť zvolených tém. Inscenácie sa dotýkajú často intímnych a vzťahových sfér. Touto metódou pracovala časť súboru už pred vznikom Divadla SkRAT, v rámci Divadla Stoka pod vedením Blaha Uhlára. V deväťdesiatych rokoch táto tvorivá metóda a diela Stoky zažívali silné obdobie v podobe dnes už legendárnych inscenácií, ktoré zaznamenali veľký záujem u divákov i odbornej kritiky. Herci, ktorí s Uhlárom spolupracovali, sa s takýmto typom tvorby stotožnili, priam s ním zrástli. Okrem iného v ňom objavili možnosti definovania svojho osobného prežívania, skúseností, tráum či radostí. Rovnako týmto spôsobom vznikali na javisku situácie, ktoré často korešpondovali s osobnými svetmi divákov.
Neskorší herci Divadla SkRAT ‒ Ľubo Burgr, Ingrid ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok