článok
recenzie – domáce | 30. 7. 2024 | Viera Bartková
Pán Puntila, jeho sluha, jeho dcéra a ostatní pragmatici
zdieľať článok
Tvorba Bertolta Brechta významne ovplyvnila smerovanie dramatickej a divadelnej kultúry v 20. storočí. Jeho teória a prax sú považované za korene tendencií stojacich v opozícii k divadlu ilúzie a vciťovania. V slovenskom divadle rezonovala najmä Brechtova teória epického divadla a inscenácie sa sústredili viac na formu a metódu, menej na jeho myšlienkovú rovinu. Istým obmedzením mohla byť marxistická orientácia autora, ktorého idey inscenátori buď odmietali, alebo naopak prijímali bez výhrad. Brecht však napísal viacero hier, v ktorých analýza človečenstva dominuje nad ľavicovou orientáciou. Jednou z nich je aj dráma označená samotným dramatikom ako ľudová hra – Pán Puntila a jeho sluha Matti. V Národnom divadle Košice ju inscenoval Martin Čičvák, režisér, ktorý má bohaté skúsenosti s Brechtovou tvorbou. Aký inscenačný prístup k textu ikony moderného divadla zvolil režisér so svojím tímom tentoraz?
Brechtove hry sa najčastejšie interpretujú v kontexte jeho metódy epického divadla, ktorú formuloval ako alternatívu voči aristotelovskému modelu. V prípade hry o pánovi z Puntily by nemali ostať bez povšimnutia okolnosti jej vzniku a spisovateľova teoretická formulácia žánru ľudovej hry. To, ako vznikol pôvodný dramatický text, je pomerne známe. Brecht po odchode z Nemecka prežil časť svojej emigrácie na severe Európy, istý čas pobýval aj vo vidieckom sídle fínskej spisovateľky estónskeho pôvodu Helly Wuolijokiovej v Marlebäcku. Práve Wuolijokiovej text, pre ktorý našla inšpiráciu v rodinnom prostredí, sa stal východiskom pre ich spoločné dielo a dodnes sa v jeho podtitule uvádza, že ide o hru podľa jej „poviedok/rozprávok“ a „návrhu/náčrtu hry“.
V dvanástich relatívne samostatných obrazoch čitateľ a divák sleduje „akcie a reakcie“ bohatého statkára pána Puntilu, jeho sluhu Mattiho a jeho dcéry Evy, pre ktorú ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok