Príčinu netreba hľadať v malej príťažlivosti hudobnej zložky, viaceré vokálne a orchestrálne čísla Samsona a Dalily patria k obľúbeným koncertným kusom. Dôvodom nie je ani téma: biblické príbehy s ich nadčasovým presahom sú natoľko inšpirujúce, že sa dnes inscenujú nielen opery, ale tiež oratóriá pôvodne skomponované pre chrámové či koncertné uvádzanie.

Aj Saint-Saëns, obdivovateľ Bacha a Händla, zamýšľal dať starozákonnej látke podobu oratória. A hoci ho libretista Ferdinand Lemaire napokon presvedčil o prednostiach operného formátu, dielo nezaprie prvotný zámer. Je opojne inštrumentované, no prevažne statické. O dejových peripetiách – bitkách medzi Samsonom a Filištíncami, jeho milostných stretnutiach s Dalilou, kde z neho krásna „volavka“ na pokračovanie mámi tajomstvo sily, dokonca aj o jeho zlyhaní a následnej strate vlasov, v ktorých sa ukrýva moc daná mu od Boha – sa v librete zväčša epicky referuje, ...

ešte nemáte predplatné?