zdieľať článok
Biblické príbehy tvoria integrálnu súčasť všeobecného kultúrneho prehľadu aj u neveriacich. Trvácne sa zakorenili do spoločenského diskurzu vrátane oblasti popkultúry. Muzikál nevynímajúc. Veď medzi erbové diela barda hudobno-dramatického divadla Andrewa Lloyda Webbera patria Jozef a jeho zázračný farebný plášť a najmä Jesus Christ Superstar. Značný úspech na začiatku milénia v Česku slávil muzikál Johanka z Arku a o tejto svätici vznikol pred deviatimi rokmi pôvodný muzikál aj v Prešove. Dôkazom neprestajného záujmu o náboženské príbehy i osobnosti je nový muzikál na bratislavskej Novej scéne – Mojžiš, v ktorého osude, ale aj ľudskom odkaze našli tvorcovia zreteľné presahy do prebiehajúcej geopolitickej tektoniky.
Príbeh od libretistov Patrika Vyskočila, Dávida Hartla a Petra Pavlaca v scénografii Mareka Hollého a v kostýmoch Ľudmily Várossovej sa odohráva v univerzálnom bezčasí, kde len na základe oslovenia faraón alebo približnými strihmi egyptských ženských šiat i účesov dedukujeme, že sa ocitáme na brehu Nílu stovky rokov pred zlomom letopočtov. Tvorcom evidentne nešlo o vytvorenie historicky verného príbehu, ale naopak všeplatného, pre každú epochu civilizácie aktuálneho podobenstva, a to s prízvukovaním faktu, že v chode dejín sa varírovali politické zriadenia, módna či hudobná estetika a životná úroveň sa posúvala vďaka rýchlosti technického pokroku. To, čo sa nezmenilo, boli samotní ľudia s bohatstvom ich citového života a vzťahových konfigurácií. A takisto v každej ére svetových dejín sa nevinné masy obyvateľstva stávali obeťami mocenských sporov.
Počas ouvertúry inscenácie sa preto na potrhanej látke visiacej z povraziska ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok