zdieľať článok
Po mesiacoch politicky motivovaných útokov a následnej vlne nenávistných prejavov „odborníkov z ľudu“ namierených proti Soni Ferienčíkovej sa pozornosť širokej verejnosti nečakane presunula na celú sféru súčasného tanca a nezriaďovaného umenia. Intenzívne sa diskutovalo o jeho význame a opodstatnenosti financovania. Najčastejším argumentom dehonestujúcim súčasný tanec sa stal nekritický obdiv k tzv. tradičnému umeniu, ktoré bolo vyzdvihované ako jediná autentická forma umeleckého prejavu na rozdiel od údajne dekadentných prejavov súčasného tanca. Táto nenávistná kampaň paradoxne vyvolala v spoločenskom diskurze nebývalý záujem o súčasný tanec, čím sa mu dostalo pozornosti, dovtedy neobvyklej. Negatívne udalosti zároveň odhalili pozoruhodnú súdržnosť tanečnej komunity. Práve v tomto napätom a búrlivom prostredí sa na jeseň a so svojím pokračovaním do konca roka 2024 konal dvadsiaty ôsmy ročník festivalu Bratislava v pohybe. Tentoraz bol zameraný na španielsky súčasný tanec, v ktorom možno vidieť súznenie súčasného a ľudového umenia. Táto južanská krajina je totiž v európskom kontexte vnímaná ako tradicionalistická a kresťanská, a teda vyznáva práve tie hodnoty, za ktoré sa skrýva aj naša súčasná politická reprezentácia. Umelecká riaditeľka festivalu Miroslava Kovářová a výkonná riaditeľka festivalu Katarína Figula vybrali choreografie, ktoré hoci pochádzali zo Španielska alebo boli vytvorené španielskymi choreografmi, predstavovali diametrálne odlišné umelecké prístupy. Napriek tomu ich spájal spoločný prvok – fúzia tradície, ľudového umenia a súčasného tanca.
Strata identity tanca
Európska spoločnosť prešla od konca 19. a začiatku 20. storočia v dôsledku priemyselnej revolúcie rôznymi transformáciami. Dostupnejšie vzdelanie, rýchle šírenie informácií a urbanizácia spôsobili, že ľudové umenie, ktorého domovom bolo práve agrárne prostredie späté s rituálmi, mágiou a prírodou, bolo nútené prispôsobiť sa mestskému prostrediu. Urbánny človek však zostal vykorenený, bez rituálneho základu, a toto vykorenenie podporil aj následný technologický rozmach.
Zmenou si prešiel aj tanec. Od technicky dokonalého baletu sa moderný tanec vrátil k svojim rituálnym koreňom. Tanečníci a tanečnice svoje inšpiračné zdroje opäť našli v starovekých kultúrach. Napríklad Isadora Duncan sa inšpirovala antickým Gréckom, Ruth Saint Denis zas starovekým Egyptom. Avšak postupná kodifikácia tanečných techník ako v prípade Marthy Graham alebo Josého Limóna so sebou priniesla vlnu popierania moderny ďalšou generáciou. Následne v postmodernom ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok