Daniela Mesárošová

scénická a kostýmová výtvarníčka

Divadelný cirkus sezóny 2023/24 sa mi začal už počas leta, a to prípravou inscenácie História istého násilia (réžia Barbora Chovancová), na ktorej som participovala ako výtvarná výpomoc scénografke Anne Chrtkovej. Potom som išla na výlet do wellnessu, prečítala všetky Rivers of Babylon a v septembri sme začali na VŠMU pripravovať inscenáciu na motívy hry Opití od Ivana Vyrypajeva (réžia Marianna Hrčková Stančoková). Kostýmy som poňala ako súbor odevov na dekadentné soireé ľudí z vyššej spoločenskej vrstvy. Flitre, satén a čipka. Veľa. Súbežne so školskou inscenáciou prebiehalo aj skúšanie hry Amatéri (réžia Šimon Ferstl) v Divadle Petra Mankoveckého. Spolupracovala som s výtvarníčkou Laurou Štorcelovou, najmä pri realizácii kostýmov. Nasledovala Perinbaba, Slunečný hrob a koláče. V januári sme inscenačnou poradou otvorili proces Čajky (réžia Roman Polák), kde som opäť zastrešila kostýmovú a grafickú zložku. Konceptom bolo zosúčasnené vidiecke ladenie odevu, dôraz na materiály, štruktúry a fluidnosť v otázke veku postáv aj doby. Happyend (réžia Alžbeta Vrzgula) vznikol vo februári a opäť sa odohrala asistenčno-krajčírska spolupráca s Laurou Štorcelovou. Poslednou premiérou sezóny bol pre mňa Eden (réžia Alžbeta Vrzgula) v Divadle Petra Mankoveckého. Vytvorila som koncept trochu futuro, trochu retro extravagancie s rôznymi špecifickými strihovými riešeniami. Posledné dni trávim na natáčaní filmu zahraničnej produkcie a už sa teším na dovolenku. Pri tvorbe aj v bežných dňoch sa držím súkromného hesla: „Na takéto veci musíš byť telom aj dušou rockstar, inak vyzeráš ako šašo z koša”.

Filip Pavuk

herec

Rozporuplný začiatok a nekonečný, ale krásny záver. Taká bola moja tohtoročná divadelná sezóna. Mala odštartovať inscenáciou Amadeus P. Shaffera v réžii Matúša Bachynca v DAB v Nitre. Vedenie divadla sa však zo dňa na deň rozhodlo inscenáciu odvolať... V poradídruhou inscenáciou mali byť Opití I. Vyrypajeva v réžii Marianny Stančokovej v Divadle Lab. Skúšobný proces sme však museli prerušiť a premiéru posunúť. Bola to práve Čajka A. P. Čechova v Divadle Lab, ktorá prelomila ľady komplikácií. Pracovať pod režijným vedením prof. Romana Poláka bolo odmenou a splneným snom. Prvýkrát som mal možnosť naštudovať dve postavy v krížovej alternácii. Tento proces a aj výsledný tvar je mojou „srdcovkou“. Nasledovala premiéra Opitých a bezprostredne po nej premiéra inscenácie Doktorka od R. Icka v réžii Patrície Rotterovej, taktiež v Divadle Lab. V závere sezóny som dostal príležitosť byť súčasťou inscenácie Blázni z Valencie španielskeho dramatika L. de Vega, v réžii Ondreja Spišáka v SND a onedlho ma čaká posledná premiéra sezóny para_nonnormal v divadle NOMANTILES v réžii Alexandry Bolfovej. A v neposlednom rade som spoznal nových nádherných ľudí, za čo som najvďačnejší. Príďte sa na nás „mrknúť“.

Nikola Kozáková

herečka, tanečnica, lektorka 

Spájanie tanca, pohybu a herectva je to, v čom som sa zatiaľ našla najviac. Moderný tanec bol odmalička mojou súčasťou a po vyštudovaní činohry a niekoľkoročnom pôsobení v divadle som sa stala členkou NØIR Dance Company, kde napĺňam svoje nadšenie pre nezávislé herecko-tanečné diela. V tejto sezóne sme odpremiérovali inscenáciu Fertuška, ktorú reprízujeme v P*AKT-e alebo v Štúdiu 12 v Bratislave. O réžiu a choreografie sa postarala Dominika Malenovská, o dramaturgiu Katka Jungová a hudbu naživo dopĺňa ERØ. Zamilovala som si aj koncept výchovy umením v podobe workshopov a lektoringov, ktoré vediem. Sama sa rada stále niečo nové naučím, spomeniem týždenný workshop Farmy v jeskyni v Prahe alebo ročné štúdium Tanečno-pohybovej terapie v Olomouci, z ktorých čerpám inšpiráciu dodnes. Túto sezónu som si „struhla“ aj pohybové spolupráce do inscenácií, naposledy pre INFERNO:21 Divadla Š.E.M. Baví ma tvoriť v prostredí, kde sa prepájajú rôzne formy umenia. Síce je povedomie o pohybovom či tanečnom divadle na Slovensku o niečo slabšie ako napríklad v susednom Česku, je to však vhodná pôda pre rast a kvitnutie aj u nás. 


číslo 5, ročník 18, ISSN 2989-3666