Matúš Ďuran

scénograf

Od ukončenia štúdia je moja náplň práce rôznorodá, a to aj vďaka pôsobeniu v zoskupení A x S - Ateliér Scénografie. Pracoval som na prerábke karavanu pre Trnavský kraj, navrhoval detskú izbu, s Michalom Lošonským som spolupracoval na šote pre módnu značku Nehera, v bratislavskej zoo som aranžoval výklad lebiek primátov oproti výbehu orangutana Filipa a vypracoval som projekt na inštaláciu pre olympijský výbor. Okrem rôznorodých zákaziek sa však stále vraciam aj k divadlu. Sezónu 2023/24 som divadelne otvoril inscenáciou Česká Kletba v Divadle Mír, kde som spolupracoval s dlhoročnými kamarátmi – scénografkou Dominikou Katonovou a režisérom Dávidom Vyhnánkom. Podobne to bolo aj v prípade diela Hamlet: Age of Hope v réžii Mateja Trnovca v Štúdiu 12. Sezónu som ukončil inscenáciou Eden. Útek z raja Divadla Petra Mankoveckého, kde som prvýkrát spolupracoval s režisérkou Alžbetou Vrzgulou. Výtvarnou konzultantkou mi bola Laura Štorcelová. Veľmi cool banda. Tento rok ma čakajú spolupráce s folklórnym súborom Váh, Silnými Rečami a Divadlom Aréna. Dúfam teda v ďalšiu nabitú sezónu, a nezabúdam, čo ma naučila kapela AC/DC: „It’s a long way to the top if you wanna rock ’n’ roll.”


Denis Farkaš

vysokoškolský pedagóg, divadelný manažér

Okrem výučby na Katedre divadelného manažmentu na VŠMU sa v súčasnosti venujem predovšetkým divadelným aktivitám v občianskom združení FALANGIR, ktorého som členom. Rok 2024 bol, a stále ešte je, pre FALANGIR mimoriadne bohatý. Ešte koncom roka 2023 sme s režisérom Karolom D. Horváthom naskúšali autorskú inscenáciu Stmieva sa, ktorá tohto roku zvíťazila na celoštátnej divadelnej prehliadke Belopotockého Mikuláš, následne zožala úspech na najstaršom festivale neprofesionálneho divadla v Európe, Scénickej žatve v Martine, kde sa podarilo postúpiť aj našim detským súborovým kolegom s inscenáciou Čo by bolo keby v réžii Beiny Reifovej. Inscenácia Stmieva sa zároveň získala nomináciu na medzinárodný festival v Monaku a bude možné ju odprezentovať aj na 9. ročníku medzinárodného divadelného festivalu Amplión v Banskej Štiavnici. Koncom júna 2024 som sa podieľal na príprave 3. ročníka regionálneho festivalu Regio Pompa na Záhorí, ktorého cieľom je dať možnosť lokálnym súborom v okolí odprezentovať svoju divadelnú tvorbu, vidieť sa navzájom a v neposlednom rade prostredníctvom workshopov s profesionálnymi lektormi prepojiť amatérov/ochotníkov s profesionálnymi divadelníkmi. V súčasnosti skúšame novú autorskú inscenáciu s pracovným názvom Do komu pije krev od autora Stana Bellana v spolupráci s režisérom Paľom Viechom, ktorá by mala mať premiéru na Noci divadiel, do ktorej budeme týmto spôsobom ako súbor zapojení.


Ema Benčíková

osobná asistentka pre ľudí so zdravotným znevýhodnením

S mojou rodovou a geografickou tranzíciou prišla aj tá profesijná. Odkedy som sa presťahovala do Viedne, venujem sa primárne kurátorstvu. V Bratislave som v minulej sezóne dokončila dva projekty, za ktoré som veľmi vďačná: Predavačka so súborom Stopy Snov a Život, zázraky, extázy a zjavenia blahoslavenej panny, sestry Juany de la Cruz v P*AKTe. Predavačka bola krásnym experimentom o slobode a neurodivergencii v kapitalizme. Juana bola prvým dielom, kde sa explicitne vyjadrujem k transrodovosti, takže išlo, pochopiteľne, o veľkú srdcovku.

V januári 2025 bude mať vernisáž výstava Care Webs and Cuddles v Kunsthalle Exnergasse, ktorá bude mojím prvým kurátorským pokusom. Ide o generatívny a archiválny koncept, v ktorom skúmam možnosti inštitucionálneho konštruktivizmu na intersekcii queer a crip (radikálne zdravotne znevýhodnených) komunít. Potom v máji budem mať vernisáž v Škuc galérii v Ľubľane, kde pripravujem otvorený podporovaný ateliér na štýl Project Art Works; a v októbri prvú sólo show v Mz*Baltazar’s Labznovu vo Viedni, kde chcem participatívnymi metódami skúmať ozdravné procesy pri tvorbe alternatívnych histórií v kontexte Aspergerovho pôsobenia na klinike Am Spiegelgrund.

Svoju tvorbu orientujem na detraumatizáciu a budovanie podporných štruktúr pre marginalizované komunity. Cause we all deserve care and rest and love, babe.


číslo 7, ročník 18, ISSN 2989-3666