článok
recenzie – domáce | 23. 6. 2025 | Karol Mišovic
Donaha! – Keď svetelné efekty ešte neznamenajú kvalitný muzikál
zdieľať článok
„...čo všetko urobia muži pre lásku!!!“ znie podtitul najnovšej inscenácie Jána Ďurovčíka, ktorý po sérii pôvodných jukeboxových muzikálov siahol po pomerne známom svetovom titule Terrenca McNallyho a Davida Yazbeka The Full Monty, v slovenskom preklade uvádzanom ako Donaha!. Po diele obľúbenom nie pre jeho hudobné či dramatické kvality, ale pre neobvyklý sociálne trpký príbeh s vtipne insitnou erotickou príchuťou. Slogan týčiaci sa na propagačných materiáloch či na titulke obsahovo podvyživeného bulletinu však nie je úplne presný, pretože láska nie je motiváciou každej jednej postavy pri naberaní odvahy na striptízové vystúpenie. A už táto reklamne pútavá nepresnosť prezrádza, že hoci Ďurovčík pracoval s overeným dielom, kvalitatívne neprekonal svoje predchádzajúce inscenácie. Výsledkom je formálne opulentné, ale režijne slabé dielo.
Muzikál vychádza z rovnomenného britského filmu z roku 1997 rozprávajúceho o skupine čerstvo nezamestnaných robotníkov, ktorí nevyhnutne potrebujú zarobiť peniaze, a tak sa bez akýchkoľvek performatívnych skúseností a najmä vizuálnych predpokladov rozhodnú zorganizovať pánsky striptíz. Snímka zaznamenala enormný divácky úspech a o tri roky neskôr sa na Broadwayi objavila jej muzikálová adaptácia. Dielo okrem kuriózneho komediálneho príbehu a silného sociálneho presahu ponúklo hneď niekoľko chytľavých melódií, ale ani s počtom sedemstosedemdesiat odohraných repríz sa výraznejšie nezapísalo do novodobej histórie svetového muzikálu. V našich končinách sa však stalo evergreenom – napríklad v Česku ho inscenujú takmer neustále a aj dnes nájdeme jeho naštudovania hneď na dvoch scénach. S premiérou sme susedov však mierne predbehli – Jozef Bednárik naštudoval pikantnú britskú story na bratislavskej Novej scéne len štyri roky po svetovej ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok