zdieľať článok
Medzi 18. a 27. októbrom sa v Bratislave uskutočnil 13. ročník festivalu Drama Queer s podtitulom „Teplom objatí“. Práve ten zdôrazňuje dôležitosť ľudskej blízkosti, spolupatričnosti a vzájomného pochopenia. Moment solidarity stojí aj za tým, že sa festival mohol tento rok uskutočniť. Po tom, čo sa minulý rok musel organizačný tím Drama Queer vyrovnať so zrušením predstavenia v Slovenskom národnom divadle, tento rok festivalu Rada Fondu na podporu umenia zamietla podporu aj napriek odporúčaniu odbornej komisie. Celý festival sa teda financoval prostredníctvom darcovskej kampane. Riaditeľ festivalu Róbert Pakan skonštatoval, že „o festival nikdy nebol taký veľký záujem ako teraz, keď sa naň útočí“. Program ponúkol deväť inscenácií zo Slovenska, Česka, Poľska a Nórska, ktoré otvorili témy identity, telesnosti, rodinných vzťahov, viery a sebaprijatia.
Počas úvodného víkendu na festivale zarezonovali najmä dve inscenácie z lokálnej scény. Diptych samoty Divadla NUDE a Som iba prízrak divadelného zoskupenia Angles Morts. Inscenácia Diptych samoty spája dve monodrámy, autorom aj režisérom prvej je Michal Belej, autorkou a režisérkou druhej Lýdia Ondrušová. Tento divadelný počin je výnimočný nielen netradičným nedivadelným priestorom – prvá časť sa hrá v podpalubí Subdecku a druhá v Sade Janka Kráľa – či skvelými hereckými výkonmi Filipa Pavuka a Kataríny Gurovej, ale svojou povahou výpovednej konfesie tvorí doterajší vrchol tvorby Divadla NUDE. Poetika tohto divadla je typická prvkami autobiografie, osobného svedectva, improvizáciou pri tvorbe, integráciou autentických skúseností herečiek a hercov do diel či výberom veľmi osobných tém. Diptych samoty je vyzretý, nedisponuje nadbytočným sentimentom ani neskĺzava do sebaľútosti – a to aj napriek téme samoty po rozchode ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok