zdieľať článok
Bábkovému divadlu a divadlu pre deti sa vo svojej divadelnej tvorbe venujem minimálne aj napriek tomu, že som absolventkou Katedry bábkarskej tvorby VŠMU a práve tam sú tieto smery najpopulárnejšie. Momentálne som v prebiehajúcom generálkovom týždni inscenácie Zošidlo v Bábkovom divadle Žilina a rozprávku skúšam presne po štyroch rokoch. Opäť som si tým pripomenula, aká je bábkarina drina a že bábkarské remeslo si zaslúži veľký obdiv.
Rovnomenná knižná predloha pochádza od britského autora Guya Bassa, ktorý napísal už sériu bestsellerov pre deti, odohrávajúcich sa v tajomnom hrade Fantazmor, plnom príšer, kde žije aj náš malý hrdina so zošitou hlavou – Zošidlo. Ide o láskavý detský fantasy zábavný horor. Môj autorský text sa opiera o motívy tejto knihy a vznikol priamo na objednávku divadla.
S Bábkovým divadlom Žilina spolupracujeme spolu so scénografkou Dašou Krištofovičovou po druhý raz. Prvýkrát to bolo v roku 2014 na inscenácii Klára a dvanásť mesiačikov a teraz sme si opäť (rovnako ako vtedy) zvolili princíp kombinácie tela bábky a tváre herca. Je to veľmi náročný princíp, keďže ide o spojenie činoherného herectva s prvkami čierneho divadla. V praxi to znamená, že hlavný dôraz je na výraz a mimiku herečky/herca, a to súčasne s bábkarskými akciami podobného charakteru, ako je to napríklad pri manekýnoch. Napriek vysokej náročnosti, keďže ide o dvojitú interpretačnú prácu herečiek a hercov, toto rozhodnutie neľutujem. Pre mňa sú totiž herečka/herec vždy najdôležitejší, no zároveň nechcem prísť o „mágiu a čarovno“, ktoré bábkové divadlo ponúka.
Proces je teda remeselne komplikovanejší, ale ako to už v Bábkovom divadle Žilina býva – je aj ľudsky príjemný, kamarátsky a hravý. Kolektív BDŽ je jednou divadelnou rodinou a môžem empiricky zhodnotiť, že tento fenomén sa nezmenil ani po jedenástich rokoch a po niekoľkých personálnych zmenách v umeleckom vedení. Môžeme sa domnievať, že je to aj zásluhou riaditeľa Petra Tabačka, ktorý divadlo vedie už vyše dvadsať rokov a počas tohto obdobia sa v divadle vystriedalo niekoľko schopných umeleckých šéfok a šéfov i dramaturgov a dramaturgičiek. Divadlo pod súčasným umeleckým vedením Veroniky Gabčíkovej ďalej napreduje a siaha po zaujímavých tituloch. Výber Zošidla ako kombinácie mainstreamu, teda populárneho, a silného príbehu považujem preto za náležitý. Rovnako ako načasovanie, keďže nový celovečerný animovaný film Zošidlo bude v kinách už od konca októbra 2025. Pokladám to teda aj za výborný marketingový ťah a verím, že divadlu prinesie mnoho nových malých diváčok a divákov.
číslo 8, ročník 19, ISSN 2989-3666