Ján Uličiansky bol viac než polstoročie súčasťou umeleckého diania na Slovensku a zanechal po sebe množstvo diel rôznych druhov a žánrov. V októbri si pripomenieme sedemdesiate výročie jeho narodenia. Divadelný ústav s Mestskou knižnicou mesta Piešťany pripravuje pri tejto príležitosti výstavu, ktorá zdôrazní široké pole umeleckej pôsobnosti tohto dramatika, režiséra, rozprávkara, rozhlasového a televízneho tvorcu, kultúrneho organizátora, pedagóga. Jej súčasťou budú aj exponáty zo zbierok SNM – Múzea bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý kameň, teda bábky z Uličianskeho inscenácií.

Znakom Uličianskeho tvorby je intermediálnosť. Jeho hrdinovia s ľahkosťou prechádzajú z rozhlasovej hry do bábkovej inscenácie a odtiaľ do prozaickej rozprávky. A to v rôznom poradí zastávok. Peter Kľúčik, Tik, Peter Pan, kocúri, mačky, veveričky a ďalší účinkovali v Bábkovom divadle v Košiciach, v Slovenskom rozhlase, v BIBIANE, medzinárodnom dome umenia pre deti, na Katedre bábkarskej tvorby Vysokej školy múzických umení, v Divadle Andreja Bagara v Nitre či v Slovenskom národnom divadle.

Tvorba Jána Uličianskeho sa uzavrela jeho smrťou, a to len nedávno – 3. mája 2024. Čo teda so spolukurátorkou výstavy Barborou Krajč Zamiškovou skúmame? Napríklad korene Uličianskeho tvorivosti. Je veľmi zaujímavé čítať o mimoriadne úspešnom bábkovom krúžku, ktorý v Košiciach viedla Stanislava Gábrišová a ktorý Ján Uličansky ako školák navštevoval, či vidieť v jeho indexe z pražskej DAMU, aké predmety absolvoval. Teatrologicky napínavé je aj čítanie o jeho tvorivej etape v Bábkovom divadle v Košiciach, kde sa ako čerstvý absolvent bábkarskej réžie a dramaturgie snažil presadiť. Nebolo to jednoduché a výraznejšie výsledky prišli až po tom, čo našiel spriaznených výtvarníkov v Petrovi Čisárikovi a Eve Farkašovej. Mimoriadne pozitívne reakcie zaznamenala inscenácia Krajina Zázačno1, ktorej text skomponoval z básní svojho rovesníka a priateľa Daniela Heviera.

Gro Uličianskeho diel je určené deťom, no na výstave venujeme priestor aj tvorbe pre dospelých. Porota vysoko hodnotila hru Alergia, s ktorou sa v polovici deväťdesiatych rokov 20. storočia zúčastnil na súťaži o pôvodný dramatický text. A pozitívne boli aj recenzie na jej inscenáciu v Slovenskom národnom divadle. Osobne ma oslovila aj jeho minidráma, ktorú napísal a režíroval v Slovenskom rozhlase v rámci cyklu Čakanie na nežnúKľúče.2

Ján Uličiansky prepájal umelecké svety – literárny, rozhlasový, divadelný, televízny a akademický. V pripravovanej výstave cez ukážky z dobovej tlače, fotografie, bábky z jeho inscenácií, ilustrácie z jeho kníh, ocenenia a spomienky spolupracovníkov poukážeme na komplexnosť jeho tvorivej osobnosti.



1 Viac sa o inscenácii dočítate tu: https://zlatakolekcia.theatre.sk/inscenacia/krajina-zazracno/

2 Rozhlasovú hru nájdete tu: https://www.stvr.sk/radio/archiv/1365/1231005


číslo 4, ročník 19, ISSN 2989-3666