Herectvo nie je terapia!

Objavovanie zákutí ľudského bytia, trináste komnaty či Pandorine skrinky duše. Práca s emočnou pamäťou a vlastnými zážitkami v hereckom umení môže otvoriť rôzne dimenzie našej psychiky. Aj tie, na ktoré vôbec nie sme pripravení. Vždy hovorím a opakujem nádejným hercom a herečkám slová (nielen) Uty Hagenovej: „Herectvo nie je terapia!“ 

Zakaždým, keď sa počas hereckého cvičenia objaví neželaný sentiment či slzy, poviem: „zastav to, tadiaľ nie“. Nie je to ale vždy jednoduché. Zažila som aj situácie, keď počas cvičenia prišiel veľký emočný šok, v ktorom sa prelínala  osobná trauma so situáciou na javisku. Podvedomie zareagovalo na náhodne vyvolanú asociáciu. Bola som tiež svedkyňou veľkej zmeny osobnosti mladej herečky, ktorá počas cvičenia zameraného na solar plexus dostala emočný záchvat. Našťastie, skúsený lektor, ktorý viedol cvičenie, presmeroval jej pozornosť inam. Na druhý deň po tom tréningu z nej bola už úplne iná osobnosť.

Áno alebo vôbec nie?

Často sa vraciam k zápiskom Stelly Adlerovej, z čias, keď pracovala s K. S. Stanislavským. Umenie predstavivosti a daných okolností hralo veľkú úlohu pri ich spoločnej tvorbe. „Keď herec neustále vychádza zo seba, je to, ako keby maliar maľoval stále dokola svoj autoportrét,“ povedal Michail Čechov na prednáške v Hollywoode. Cvičenia, ktoré nám zanechali (a zanechávajú) veľkí majstri hereckého umenia, sú hlbokou studnicou inšpirácie k tvorbe javiskových postáv. Na hodinách ponúkam študentom rôzne cvičenia a je na ich uvážení, ktoré s nimi v danej chvíli najviac rezonujú. Mám pozitívnu skúsenosť s cvičením „Spúšťač“ (Trigger) od Uty Hagenovej, v rámci ktorého si herec spomína na svoju osobnú skúsenosť v detailoch daných okolností. Vďaka tomu si vie neskôr na základe vybraného predmetu z tejto situácie rýchlo navodiť danú emóciu. Nedovolím si však toto cvičenie použiť skôr, než cítim, že je na to študent pripravený. Posledné roky sa stretávam s rôznymi názormi a skúsenosťami na tému práce s emočnou pamäťou. V roku 2021 som absolvovala ročný kurz s názvom „My system of Stanislavsky“, kde sme s lektorom Dr. Jurim Alschitzom (World theatre training centre, Berlín) rozoberali aj tému emočnej pamäti. Bolo množstvo profesionálov, ktorí odporúčali túto metódu nepoužívať v divadelnej praxi. Táto téma je predmetom môjho veľkého záujmu a ako lektorka herectva jej venujem posledné roky mojej práce. 


číslo 4, ročník 18, ISSN 2989-3666