V týchto dňoch sa venujem výskumu prvej vlny slovenského nezávislého divadla. Významná časť jej predstaviteliek a predstaviteľov sa po páde železnej opony združovala vo Fóre mladých divadelníkov na Slovensku Medzičas. Fórum vzniklo 14. decembra 1989. Bola to generačná iniciatíva, aká sa odvtedy v slovenskom divadelníctve už neobjavila. V Medzičase sa stretli osobnosti, ktoré v nasledujúcich desaťročiach výrazne ovplyvnili profesionálnu aj amatérsku podobu divadla na Slovensku. Združenie získavalo finančné prostriedky pre tvorbu svojich členiek a členov, organizovalo divadelné prehliadky, súťaž dramatických textov, diskusie, vydávalo vlastný časopis. Do Medzičasu patrili súbory A dato, Stoka, GUnaGU, Karásek a comp., Hubris, Teatro Tatro, Spoločnosť a.h., Ka divadlo, trnavský Disk a ďalšie. Rovnako sa na jeho činnosti podieľali divadelné kritičky a kritici. V Medzičase sa stretli ľudia, ktorí realizovali jednorazové aktivity a paradivadelné akcie, s tými, čo sa usilovali o pravidelnú umeleckú prevádzku. Významnou témou bola aj spolupráca medzi nezávislými (alternatívnymi, nezriaďovanými) a kamennými (zriaďovanými) divadlami.

Združenie Medzičas nebolo jednoliate ani uniformné, jednotlivcov v ňom spájala túžba vymaniť sa z ideologického diktátu minulého režimu, nadviazať na svetové nielen divadelné trendy, vyjadriť sa k histórii a smerovaniu vlastnej krajiny. Estetické východiská Medzičasu pomenoval jeho druhý predseda Viliam Klimáček: „Hodina medzi polnocou a ránom, kumšt medzi divadlom, hudbou a tancom, kumšt medzi okom a duchom, tvorcovia medzi začiatkom a zabehnutým menom, divadelný čas v MEDZI-ČASE, to by mohol byť kľúč k tomuto umeleckému združeniu…“

Ja sama som bola tri roky šéfredaktorkou Medzičasopisu, ktorý formuloval teoretické východiská združenia, reflektoval jeho činnosť a posúval chápanie divadla a divadelnosti do širšieho medzinárodného i medzidruhového kontextu. Tento výskumný projekt podporil Fond na podporu umenia.



číslo 5, ročník 19, ISSN 2989-3666