zdieľať článok
Familiárne oslovovanie na pracovisku, nevhodné poznámky na margo vzhľadu, otázky týkajúce sa detí a rodiny, dvojzmyselné narážky či dokonca sexuálne obťažovanie. To všetko sú v inscenácii Mestského divadla Žilina problémy mužov, ktorí žijú submisívny život v ženami ovládanej spoločnosti. Status quo zobrazuje svet v jeho reálnej podobe, avšak s vymenenými rolami aktérov a aktérok – ide teda o sondu do ženského vnútra ukrytého v mužskom tele.
Status quo je v poradí treťou inscenáciou režiséra Mariána Amslera v Mestskom divadle Žilina (presne pred piatimi rokmi 8. 6. 2019 inscenoval súčasnú hru o ekonomickej kríze Prachy! a v roku 2022 adaptáciu románu Anna Karenina od Armina Petrasa). Hra Status quo nemeckej autorky Maje Zade preklápa životy pohlaví, čo tvorcom umožnilo odľahčeným spôsobom upozorniť na náročné výzvy, s ktorými sa ženy dennodenne stretávajú. Zjednodušene by sme mohli napísať, že text zobrazuje citlivých mužov túžiacich po rodine a ich manželky, ktoré chcú pokoj, pivo a futbal.
V našom kontexte sa s podobným princípom môžeme stretnúť v tvorbe evanjelického farára Jozefa Hollého – ten v roku 1908 napísal hru Emancipácia. Viac ako manuálom k rovnosti je jeho text skôr varovaním pred chaosom, ktorý by emancipácia mohla vniesť do dovtedy zaužívaného spôsobu života. Status quo je však aktuálnym textom, ktorý sa pokúša búrať stereotyp. Už ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok