článok
recenzie – domáce | 30. 7. 2024 | Miro Zwiefelhofer
V skutočnosti nechcete vedieť, s čím všetkým sa stretli vaše deti na internete
zdieľať článok
Máločo sa v modernej histórii ľudstva opakuje s takou pravidelnosťou (a v konečnom dôsledku aj iróniou) ako medzigeneračný konflikt. Tradičný svet revolučnosti dospievajúcich sa zráža s postojmi a so skúsenosťami ich rodičov. Irónia spočíva tom, že tí istí mladí sa o niekoľko rokov ocitnú v rozpore s generáciou vlastných detí, aby rovnaký dialóg absolvovali v obrátenom garde. Východiskovým bodom inscenácie Mestského divadla Žilina Manifest je téma radikalizácie mládeže a nárast extrémizmu medzi mladými.
Autori textu Daniela Brezániová a Pavol Viecha (druhý menovaný je aj režisérom inscenácie) v bulletine vysvetľujú, že prvotnou inšpiráciou pre vznik inscenácie bol čin českého študenta, ktorý sa na prelome tisícročí upálil na protest proti konzumnej spoločnosti, čo vieme vďaka manifestu, ktorý zverejnil na internete. Tento inšpiračný zdroj sa následne pretavil do výzvy MD Žilina pre študentov stredných škôl, ktorí mali zasielať eseje na tému: „Musíme prevziať zodpovednosť do vlastných rúk! Svet smeruje do záhuby a môžu za to rozhodnutia, ktoré som nespravil/a ja. Ako bude vyzerať budúcnosť? Kto za to môže? A čo s takým človekom?“ Úryvky z esejí, ktoré vznikli v rámci tejto výzvy, odznejú hlavne v záverečnej časti inscenácie resp. textu, pričom sú doplnené o odkazy a citácie kvalitatívneho výskumu, ktorý medzi mladými ľuďmi na tému extrémizmu realizovalo Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK). Dominantnú časť inscenačného ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok