zdieľať článok
Režisérka Veronika Malgot už od začiatku svojej režijnej kariéry inklinovala aj k tancu. Počas štúdia réžie pracovala ako produkčná v divadle elledanse, kde sa neskôr dostala aj k réžii, napríklad pri inscenáciách Prázdniny v ríši rozprávok (2012) alebo Malý princ (2012). Následne sa jej záujem o súčasný tanec pretavil aj do performancie Roľa (2021) od Divadle NUDE, kde Malgot pohybovo spolupracovala s tanečnicou a choreografkou Libušou Čižmárik Bachratou. Táto spolupráca pokračuje aj v novom divadelnom zoskupení Jedným dychom. Doterajšie inscenácie Krehkosť (2021), Márnosť (2022) a Blaho (2024), v akejsi trilógii, predstavujú však len jednu autorsko-režijnú líniu Veroniky Malgot. Ide o osobné performancie, v ktorých pôsobí aj ako performerka. Ďalšou tvorivou líniou sú tanečné diela v spolupráci s choreografom a tanečníkom Michalom Heribanom. Najnovším v tejto línii je tanečný duet Držitelia.
Už predošlé spolupráce Malgot a Heribana na tanečných performanciách Reproducent (2023) a Argo a Astor (2023) naznačovali možný posun v režijnej poetike Veroniky Malgot. Opúšťa osobný charakter diel a vytvára univerzálnejšie výpovede, ktoré reagujú na globálne fenomény, hoci recipienta zasahujú aj na individuálnej úrovni. Kým v predošlých dielach pôsobilo konečné vyznenie rozpačito, v poslednej choreografii Držitelia sa Malgot podarilo vytvoriť ucelený a homogénny tvar s jasnou myšlienkou.
Tematicky sa režisérka do istej miery držala svojho zvyčajného repertoáru tém, hoci aj v tomto bode nachádzame rozšírenie uhla pohľadu. Kým predošlé jej réžie boli poväčšine zamerané na identitu ženy, spolupráca s Heribanom priniesla do režisérkinho tematického portfólia aj mužskú optiku. Ich doterajšiu spoluprácu môžeme zhodnotiť ako prácu so stereotypmi, ich explicitné pomenovanie, boj proti nim a vyvracanie statusu quo, pričom už v inscenácii Argo a ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok