zdieľať článok
Revolta sa s mladými ľuďmi prirodzene spája. Vyjadrením odporu proti autoritám sa menšia či väčšia skupina ľudí snaží docieliť zmenu systému, pomerov či pohľadu na spoločenské problémy. Témou 25. ročníka medzinárodného festivalu divadelných vysokých škôl Istropolitana Project organizovaného Vysokou školou múzických umení bola práve Revolta. Napriek téme však tím festivalu vydal manifest, v ktorom vyhlasuje, že naskúšaním divadelných inscenácií tvorcovia nedosiahnu žiadnu zmenu, že umenie nie je nástrojom spoločenskej obrody a nemôže zmeniť svet. Tento ironický manifest však popiera samotná programová rada festivalu, keďže festivalové inscenácie sa riadia mottom: „Iba mŕtva ryba pláva s prúdom.“
Menej slov, viac pohybu
Festival otvorila performancia banskobystrickej Akadémie umení Correlation. Ako už naznačuje názov, režisérka a performerka Martina Chmelanová v nej skúma odveké prepojenie človeka s prírodou, na ktorú má každá ľudská činnosť pozitívny alebo negatívny dosah. Chmelanová vo svojom diele odkazuje prevažne na škodlivé vplyvy ľudí na životné prostredie. Túto myšlienku formuluje pomocou videoprojekcie záberov neporušenej prírody v kombinácii s bežným aktom česania býľ či tradičnej hudby hranej Adamom Litvikom na akordeóne vystriedanej zvukmi úderov o rám nástroja. Svoj výskum Chmelanová stavia na protichodnosti prirodzeného a umelo vytvoreného. Jej dielo má skôr informatívny než apelatívny charakter, no nepochybne reflektuje aktuálnu tému, ktorá si vyžaduje istú formu revolúcie.
Výskumný ráz má aj performancia Shooting Snow White umelkyne Anny Lisy Grebe zo švajčiarskej ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok