článok
recenzie – domáce | 5. 12. 2024 | Lucia Galdíková
Prečo hovoríme o utópii, keď myslíme rovnoprávnosť?
zdieľať článok
Ako často pri návšteve divadelných predstavení uvažujeme nad tým, koho a akým spôsobom divadlo reprezentuje? Zamýšľa sa bežné diváctvo nad tým, či sú si v divadle všetci rovní, alebo či istá skupina ľudí (napríklad cudzinci a menšiny) zažíva útlak? Tvorivý tím pod vedením režiséra Mária Drgoňu v performatívnej prednáške s názvom Utopia is now! vyzýva „popustiť uzdu fantázii“ a pozrieť sa bližšie na to, ako vnímať inscenáciu nielen v jej obsahovej rovine a umeleckej kvalite, ale skúmať i javy úzko súvisiace s okolnosťami, ktoré ju formujú. Dielo vzniklo v rámci Open Callu Divadla Ticho a spol. s názvom Sloboda (2024).
Podtitul Scénická esej o slobode v divadle naznačuje, že ambíciou tvorcov je ponoriť sa do úvah o alternatívnych a azda aj slobodnejších možnostiach fungovania divadelného kolosu. Formátom diskusného fóra podnecujú ku kritickému nahliadaniu na samotné štruktúry definujúce divadelný zážitok. Zároveň sa usilujú primať nás k tomu, aby sme si predstavili, ako by vyzeralo ideálne divadlo. Nabádajú nás skúmať, či je v aktuálnom stave prístupné pre všetkých rovnako a čo sú jeho limity.
Jedinou herečkou na scéne je Natália Fašánková, ktorá veľmi civilne a miestami sebaironicky stvárňuje seba samu a s prítomnými sa delí o vlastné postoje a názory týkajúce sa zlepšenia existujúcich podmienok v divadle. V hovore k prítomnému diváctvom volí bezprostredný a neformálny komunikačný štýl. Z pozície zamestnankyne mestského divadla sa sťažuje napríklad na nedostatok zaujímavých ženských postáv či na prísne nároky na vizuál ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok