zdieľať článok
Človek musí byť mimoriadnou osobnosťou, aby to, čo počas svojho života napísal, po jeho smrti nezapadlo prachom, či ešte horšie, neskončilo kdesi v zbere papiera. Okrem osobnostného rozmeru musí taký človek navyše disponovať aj značnou autorskou zručnosťou, aby niekomu zišlo na um jeho texty vydať a nejaké vydavateľstvo knihu zaradilo do svojho edičného plánu. Martin Porubjak v sebe nepochybne spájal oboje – a tak sa teatrologička Martina Ulmanová podujala z jeho textov zostaviť zborník, ktorý dostal príznačný názov Ach, gubernia neobmedzených možností! Vydal ho Divadelný ústav a nie je to čítanie na pár večerov – vyše sedemstostranová kniha patrí k najzásadnejším publikáciám divadelnej literatúry, aké v ostatnom čase vyšli.
„...len skupina ľudí, ktorí majú čo povedať, vedia to povedať a chcú to povedať (...), tak len a len tí si nájdu cestu k divákom (alebo presnejšie: diváci k nim) aj v tých najhorších časoch, keď zavládne skepsa, nedôvera a prázdnota vo vačkoch. Divadlo totiž má tú zázračnú vlastnosť, že kriesi v ľuďoch pocit spolupatričnosti...“ 1 (Martin Porubjak)
Texty dramaturga (a tiež prekladateľa, teatrológa, pedagóga, občasného režiséra, skrátka všestranne činného divadelníka a krátko aj politika) Martina Porubjaka som rada čítala ešte počas vysokoškolského štúdia na katedre divadelných štúdií. Prácu na akademických zadaniach značne zjednodušovalo a spríjemňovalo, ak sa v inscenačnej obálke medzi inými materiálmi našlo interné hodnotenie, recenzia či štúdia podpísané jeho menom. Porubjak (podobne ako jeho vrstovník Ján Jaborník) bol vždy garanciou zriedkavého čitateľského zážitku v kombinácii s presnou analýzou ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok