zdieľať článok
Uvedenie pôvodnej slovenskej opery je, žiaľ, (nielen) v slovenských operných divadlách zriedkavým úkazom. Najmä v posledných dvoch dekádach sa domáca dramaturgia obmedzila na uvádzanie niekoľkých opusov spomedzi už beztak neveľkého počtu slovenských operných diel. V súčasnosti slovenskú tvorbu v repertoároch našich divadiel reprezentujú len tri opery. Slavo Solovic skomponoval operu Muflón Ancijáš podľa rovnomennej knihy pre deti, ktorej autorom je Branislav Jobus. Svetová premiéra diela sa konala v októbri 2023 a aktuálne patrí k najhrávanejším titulom v SND. Celovečernú domácu opernú tvorbu však reprezentujú predovšetkým dve diela Eugena Suchoňa. Svätopluka uviedlo SND vo februári 2023 v réžii Romana Poláka a v hudobnom naštudovaní Martina Leginusa. Inscenácia však bola z programu na túto sezónu stiahnutá a nebyť odrieknutej premiéry Verdiho Maškarného bálu koncom sezóny 2024/2025, repríz Suchoňovho Svätopluka by sme sa pravdepodobne tak skoro nedočkali. Druhou slovenskou operou v aktuálnom repertoári divadiel je slovenská národná opera Krútňava, ktorú uviedlo Národné divadlo Košice 29. a 30. novembra 2024 pod taktovkou Petra Valentoviča v réžii Very Nemirovej pri príležitosti 75. výročia od svetovej premiéry tohto opusu.
Najnovšie inscenácie oboch Suchoňových opier jasne dokazujú, že skladateľ neuviazol vo svojej dobe a jeho diela sú aktuálne aj v 21. storočí. Zdá sa, že častým režijným postupom, ktorý skladateľovi aj svedčí, je hľadanie čohosi univerzálneho v posolstve jeho diel, čo presahuje rámec konkrétnej doby, kultúry či národnosti. Roman Polák vo Svätoplukovi videl predovšetkým obraz rodiny, ktorá sa rozpadá. A kde sa rozpadá rodina, tam sa rozpadajú aj štát a celá spoločnosť. Režisér vytýčil ako základný konflikt problém starnúcej, odchádzajúcej generácie, ktorá nesúhlasí s ideami a víziami nastupujúcej línie. Celú operu pritom odpatetizoval, inscenáciu pretkal znakmi a symbolmi, pričom sa mu podarilo v náznakoch odkázať na (národnú) minulosť a predikovať možnú, nie však veľmi lichotivú budúcnosť.
Bulharsko-nemecká operná režisérka Vera Nemirova tiež zvolila princíp univerzalizácie príbehu, avšak v duchu psychologickej analýzy. ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok