zdieľať článok
Americko-francúzska osobnosť Gertrúda Steinová nie je slovenskému publiku umelecky dostatočne známa. Veď len nedávno sme pre seba objavili Hanu Gregorovú, mimochodom, Steinovej generačnú súputníčku. Jej v umení izolovaný život predstavila autorka Tereza Trusinová v réžii Jany Wernerovej. Dostali priestor Modrého salóna SND, ktorého dramaturgia sa sústredí na intímne príbehy aj menej známych či kontroverzných osobností a odhaľuje prostredníctvom nich určité etapy našich dejín. Inscenácia Život je pes Gertrudy S. mala premiéru koncom marca.
„Entartete Kunst“ zaznie takmer na konci inscenácie Život je pes Gertrudy S. Gertrúdina priateľka Alice pozoruje na zadnej stene obraz Pabla Picassa. Sú to dve tváre, jednoduchými líniami spojené do jednej, striedavo čierne a biele ako jin a jang, navzájom sa harmonicky prelínajúce. „Entartete Kunst, zvrhlé, slizké umenie,“ pokračuje Alice a konštatuje, že mnohé umelecké diela s týmto označením zmizli z galérií, aby si ich diktátori vystavili vo vlastných súkromných zbierkach.
Pod týmto názvom sa od roku 1933 v Nemecku a Rakúsku konala séria výstav umeleckých diel, ktoré nacisti zhabali z múzeí a galérií po celom Nemecku. Bolo ich viac ako dvadsaťtisíc. Okrem množstva začínajúcich umelcov tam boli aj diela Picassa, Chagalla či van Gogha, ktoré ohrozovali nemeckú národnú „čistotu“. V súčasnosti sa pod týmto názvom koná dočasná výstava v Le Musée National Picasso-Paris,1 ktorá pripomína osud odstránených diel. Niektoré z nich zmizli navždy alebo boli odkúpené ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok