článok
recenzie – domáce | 13. 12. 2024 | Zuzana Timčíková
Nech Boh opatruje slovenský národ, aby celkom neosprostel
zdieľať článok
Najnovšia inscenácia divadelného zoskupenia Slzy Janka Borodáča Outcast v réžii Júlie Rázusovej čerpá inšpiráciu z autobiografického diela Stefana Zweiga Svet včerajška. Ide o voľnú adaptáciu tohto románu, ktorá prostredníctvom kombinácie reflexií historického a súčasného kontextu odhaľuje nadčasové paralely medzi úpadkom civilizácie, vzostupom ideológií a aktuálnymi spoločenskými výzvami.
„Apokalypsa, revolúcia a chudoba, devalvácia meny a teror, epidémie, emigrácia. Pred očami mi rástli a šírili sa veľké masové ideológie, fašizmus v Taliansku, nacizmus v Nemecku, boľševizmus v Rusku a najmä ten najhorší mor, nacionalizmus, ktorý otrávil rozkvet našej európskej kultúry.“1
Stefan Zweig, rakúsky spisovateľ židovského pôvodu, napísal autobiografické dielo Svet včerajška (v pôvodnom názve Die Welt von Gestern) počas svojho exilu v Brazílii v rokoch 1941 – 1942, kam ušiel pred nacistickým režimom v Nemecku. Knihu dokončil krátko pred svojou smrťou – samovraždou, ktorú spáchal spoločne so svojou manželkou Lotte Altmann po tom, ako k nim prenikli informácie o činoch páchaných nacistami. Tento zúfalo manifestačný čin bol vyjadrením ich beznádeje z dehumanizácie sveta a bezútešného smeru, ktorým sa po prvej svetovej vojne podľa Zweiga uberal. Autor v románe totiž približuje život a dobové kultúrne, spoločenské ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok