zdieľať článok
Panelák dýcha, vstrebáva, žije. Vypovedá o svojich obyvateľoch, aj keď sa nepýtame, aj ak sa zaujímame. Panely vytvárajú sídliská, ktoré žijú vlastným životom. Pulzujú, majú rôzne atmosféry. Kto v nich býva, poznáme sa, akú máme históriu? Vieme o sebe niečo? Inscenácia HOMO PANELLUS (Človek panelový) sa snaží načrtnúť históriu vzniku najväčšieho sídliska v Československu – Petržalky. Cez výpovede pamätníkov odkrýva čriepky osobných príbehov. Zároveň mapuje paneláky a ich históriu ako formu nového bývania pre stále sa rozširujúce obyvateľstvo. A všetko to prepája mikropríbehmi, ktoré sa odohrávajú za stenami z panelov.
Autor a režisér Ján Šimko je známy svojím priekopníctvom v oblasti dokumentárneho divadla. Preto nie je prekvapením, že opäť prináša na javisko niečo medzi dokumentom a komédiou. Pri tvorbe inscenácie vychádzal s tímom zo získaných spovedí pamätníkov, historických i architektonických štúdií. Zároveň priznáva, že námetom sa pre neho stali aj Čechovove hry, hlavne Tri sestry, ktorých túžbu po zmene zasadzuje do nášho panelákového sídliska. Vo všetkých šiestich postavách, ktoré sa mechanicky, ale s iróniou zmietajú medzi panelmi, sa sprítomňujú aj idey románu Muž bez vlastností od Roberta Musila. Cez funkčnú scénografiu Diany Strauszovej sa pretavujú životné momenty, zlyhania i úspechy ľudí žijúcich v panelákoch. Pomedzi výpovede postáv sa v hľadisku cez rádiá prihovárajú pamätníci, ktorí spomínajú na panelákové začiatky. Na vzťahy Petržalčanov a Staromešťanov. Na multijazyčnú Bratislavu, na nikdy nerealizované metro i na pomaly sa meniace mesto a miesta.
Inscenátori ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok