zdieľať článok
Monografia približuje jedinečnú osobnosť významného slovenského divadelného režiséra Pavla Haspru. Prináša analytický pohľad na jeho režijnú tvorbu v kontexte slovenského profesionálneho divadla, ako aj v širších spoločensko-politických súvislostiach. Autor knihu koncipuje v chronologickom slede – charakterizuje režisérove začiatky v ochotníckom divadle i štúdium a pomenúva zástoj v nitrianskom divadle a aj na prvej scéne. Z publikácie sa čitatelia dozvedia aj to, ako režisér Pavol Haspra vyhľadával umelecké výzvy a akým jedinečným režijným spôsobom kreoval mnohé inscenácie slovenskej i svetovej, najmä americkej modernej drámy. Kniha ponúka svedectvo, že divadlo režiséra Haspru bolo divadlom sugestívnych emócií a vášní, divadlom výrazného dramatického konfliktu. Dnes si pripomíname deväťdesiate šieste výročie narodenia tohto významného režiséra.
Pestrá škála nitrianskych inscenácií
Spôsob, akým Haspra formoval a konsolidoval umelecký súbor v Nitre, má niekoľko zásadných línií. Z domácej dramatiky si vyberal najmä súčasné diela – inscenoval už spomínanú Matuštíkovej hru Kristína (1955) a tiež Kadiaľ vedie biela cesta (1960), Kohoutovu Takú lásku (1958) a Karvašove hry Polnočná omša (1959) a Antigona a tí druhí (1962). Zásadne sa vyhýbal všetkým konvenčne vyprodukovaným hrám v duchu ideologizácie a politizácie drámy. Na súčasné drámy, ktoré vyberal do repertoáru a režíroval, kládol najvyššie umelecké kritériá. Režisér sa dramaturgicky orientoval na tie hry, ktoré sa zásadnejšie a kriticky stavali k nedávnej slovenskej minulosti i súčasnosti. Zaujímali ho témy, ktoré odkrývali hodnoty a pahodnoty slovenského človeka a jeho „holubičej“ povahy.
Ďalšiu významnú líniu tvorili inscenácie ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok