článok
recenzie – domáce | 17. 10. 2024 | Michaela Mojžišová
Janáčkova óda na kolobeh života o sto rokov neskôr...
zdieľať článok
„Je to pohádka či pravda?“ pýta sa starnúci Revírnik, bilancujúc svoj život v závere opery Příhody lišky Bystroušky. Veršom z najmelodickejšieho vokálneho čísla Janáčkovho diela otvára svoj text aj dramaturg Jozef Červenka v bulletine k novej inscenácii Opery SND v réžii Slávy Daubnerovej a hudobnom naštudovaní Juraja Valčuhu. Je to však rečnícka otázka s jednoznačnou odpoveďou: Rozprávku nečakajte, tentoraz sa hľadá pravda. A tá je drsná až krutá.
V čase komponovania opery Příhody lišky Bystroušky (1924), ku ktorej ho inšpiroval humorný ilustrovaný román Rudolfa Těsnohlídka vychádzajúci na pokračovanie v Lidových novinách, mal Leoš Janáček šesťdesiatsedem rokov. Rozprávkové plátno o koexistencii ľudí a zvierat pretkal lyrickými nitkami: z taktov jeho nádherne inštrumentovanej až impresionisticky farebnej partitúry vanie nostalgický smútok za stratenou mladosťou a nepomilovanými láskami.
Dlhé roky boli Příhody lišky Bystroušky titulom, na ktorom vyrastali najmladší operní návštevníci. Súčasné inscenačné trendy však neminuli ani túto operu, režiséri obnažujú jej – v librete latentne prítomnú – ekokritickú aj erotickú rovinu. Marián Chudovský v Štátnom divadle Košice do nej už v roku 1988 vložil varovné pripomenutie devastácie prírody dnešným človekom; Robert Carsen v koprodukčnej inscenácii (Turín, Štrasburg, Lille, 2016) zvýraznil sexualitu ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok