článok
recenzie – domáce | 17. 1. 2025 | Tamara Vajdíková
Hľadanie pravdy a jej verzií v žilinskom divadle
zdieľať článok
Spýtala som sa umelej inteligencie, či existuje pravda. ChatGPT však odpovedal tak, ako by sa od neho dalo očakávať: „Otázka, či existuje pravda, patrí medzi základné filozofické témy, ktoré boli predmetom diskusií už od staroveku. Odpoveď závisí od toho, ako pravdu‚ definujeme a v akom kontexte sa o nej rozprávame.“ A potom, po vymenovaní všetkých možných filozofických pohľadov na pravdu dodala: „Hoci sa zdá, že hľadanie pravdy je filozofická otázka, má zásadný význam pre naše každodenné životy. Pravda ovplyvňuje naše rozhodnutia, morálne hodnoty a spôsob, akým komunikujeme s ostatnými.“ Odpoveď znie na prvé počutie dobre, ale je vágna, nič nehovoriaca. A tak k rozlúšteniu tejto otázky neprišlo. Aspoň nie v mojej konverzácii. O existencii pravdy a jej dôležitosti som sa s umelou inteligenciou však nerozprávala ako jediná. Mestské divadlo Žilina totiž uviedlo 16. novembra 2024 premiéru inscenácie Tretia verzia pravdy, ktorá je zároveň aj prvou premiérou tohto divadla v aktuálnej divadelnej sezóne. Divadlo, ktoré o sebe otvorene hovorí, že má „odvážnu dramaturgiu“, tento raz siahlo po niečom novom – na Slovensku ešte v divadelnom kontexte málo vídanom.
Tretia verzia pravdy v réžii Eduarda Kudláča je scénickým dielom, ktorého text vznikol za pomoci umelej inteligencie. Inscenácia sa tak stala prvým slovenským počinom aktívne zapájajúcim umelú inteligenciu do procesu divadelnej tvorby v kamennom divadle a piatym takto vytvoreným textom v československom kontexte. Jej predchodcami boli napríklad dva výstupy projektu TheAITre – AI: Když robot píše hru, Prostoupení a skupiny Plai Prague - Prague Clockwork Cabaret, ktoré vznikli v spolupráci odborníkov na informatiku a divadelných tvorcov. Na Slovensku sa o podobný pokus postarala v roku 2022 režisérka Ema Benčíková s inscenáciou Babylónia. Kým u českých kolegov vznikajú takéto inscenácie za asistencie počítačových odborníkov, slovenskí tvorcovia si v oboch prípadoch zvolili tvorbu bez ich priamej prítomnosti. Tento posun reflektuje čoraz širšiu dostupnosť AI technológií.
Oproti spomínaným pražským ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok