zdieľať článok
Štúdio 12 patrí dlhodobo medzi divadlá, ktoré systematicky vytvárajú priestor pre začínajúce tvorkyne a tvorcov. Okrem etablovaného open callu Mliečne zuby spustilo Štúdio 12 nový projekt s názvom Nová generácia, v rámci ktorého uvádza inscenácie mladých profesionálnych tvorkýň a tvorcov. Prvé dve inscenácie v tejto novej dramaturgickej línii boli Marína a Zatiaľ posledná podoba v réžii Mateja Trnovca.
Obe inscenácie Mateja Trnovca ponúkajú pohľad na rozpoltenú ľudskú dušu. Režisér analyzuje psychologické procesy, ktoré sú výsledkom hlbokých tráum, no predlohy týchto inscenácií sú radikálne odlišné.
Marína vychádza z najznámejšej ľúbostnej básne slovenskej literatúry. Interpretácia režiséra Mateja Trnovca a dramaturgičky Veroniky Briestenskej však dielo Andreja Sládkoviča výrazne deglorifikuje. Inscenačný tím sa vyhranil voči všeobecnému ponímaniu vrcholu slovenskej romantickej básne ako idolu ľúbostnej lyriky či stelesnenia lásky muža k žene. Zároveň vytvoril akési divadelné opozitum k inscenačnej tradícii tejto básne doposiaľ reprezentovanej len réžiou Jozefa Budského v Slovenskom národnom divadle (1948). Ide o novodobý pohľad na slovenskú klasiku, v ktorej dnes mladé tvorkyne a tvorcovia vidia muža posadnutého ženou-ideou. Sledujeme pritom výrazné posuny vo vnímaní nielen diela, ale aj spoločenských noriem. Ženu nahradila nedosiahnuteľná idea ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok