článok
recenzie – domáce | 9. 7. 2024 | Michaela Hučko Pašteková
Divadlo rakovinu nevylieči. Ale môže o nej uzdravujúco hovoriť.
zdieľať článok
Divadlo rakovinu nevylieči. Ale môže o nej uzdravujúco hovoriť. Vyštudovaný operný spevák a súčasne architekt Peter Mazalán už roky provokuje slovenskú umeleckú scénu. Sebavedomo totiž vstupuje do všetkých jej žánrov, diela uvádza v priestoroch štátnych divadiel, na nezávislých festivaloch, vo svadobných sieňach i na mestských úradoch. Výtvarné inštalácie kombinuje s videom, koncerty s performatívnymi tvarmi, herečky či hudobníkov najvyššieho kalibru stavia na jedno pódium so svojimi rodinnými príslušníkmi. Inak to nie je ani v inscenácii Labutia pieseň / Schwanengesang D957.
Mnohovrstevnatosť sa v Mazalánových dielach prejavuje aj v obsahu – klasiky z hudobných dejín prepája s aktuálnymi témami, ako sú autizmus, rakovina či LGBTI+. Jeho tvorba je výzvou aj pre kritičky a kritikov. Svoje diela totiž po premiére často ešte mení. Napríklad inscenácia Ich habe genug / Už stačí (2022) mala niekoľko úplne odlišných uvedení. Bez ohľadu na to, či ste, alebo nie ste Mazalánovým fanúšikom, treba uznať, že od vstupu na scénu si vypestoval veľmi rozpoznateľný rukopis. A robí ešte jednu dôležitú vec – klasickú hudbu zbavuje nedotknuteľnej posvätnej aury a prezentuje ju ako živý materiál, ktorý je možné neustále interpretovať nanovo.
V najnovšej inscenácii siahol Mazalán po poslednom piesňovom cykle rakúskeho rano-romantického skladateľa Franza Schuberta (1797 – 1828) s názvom Schwanengesang D957, ktorý bol vydaný až niekoľko mesiacov po jeho smrti. Štrnásť piesní zostavil do finálneho výberu vydavateľ ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok