článok
recenzie – domáce | 12. 12. 2024 | Zuzana Andrejco Ferusová
Čo ostalo z Lorcu po takmer sto rokoch
zdieľať článok
Odkedy sme sa na profesionálnych slovenských javiskách naposledy stretli s Lorcovou drámou, uplynuli štyri roky. Dom Bernardy Alby sa perom Anny Saavedra zmenil na Dom, pričom sa do tejto drámy vplietol aj Lorcov osobný príbeh a v réžii Mariána Amslera ho uviedlo DAB Nitra. Najnovšie sa Činohra SND rozhodla siahnuť po klasickom texte Krvavej svadby preslávenom lyricko-poetickým príbehom vášnivej lásky, zasadenom do andalúzskeho prostredia. Možno trochu prekvapivo réžiu zverila Jánovi Luteránovi, pre ktorého klasika ani lyrizmus nie sú doménou.
Príbeh Lorcovej Krvavej svadby je zrejme známy väčšine divákov SND aj čitateľov časopisu kød. Mnohí ho poznajú vďaka slávnemu filmu Carlosa Sauru, niektorí si ho pamätajú aj z martinskej inscenácie v réžii Doda Gombára (2002), starší pamätníci aj z úspešnej a divácky obľúbenej Bednárikovej inscenácie z roku 1987. Vo mne silno zarezonovala a dodnes v pamäti utkvela slovinská inscenácia v réžii Damira Zlatara Freya, ktorá v roku 2002 hosťovala aj na Slovensku. Bola to radikálna úprava – činoherní herci sa v inscenácii vyjadrovali predovšetkým tancom, spevom, neodzneli v nej nijaké repliky. Výrazná v nej bola výtvarná zložka, v rámci ktorej sa pracovalo aj s odkazmi na surrealizmus a Salvadora Dalího. Nezabudnuteľný bol obraz javiska pokrytého stovkami pomarančov.1
Krvavá svadba Federica Garcíu Lorcu býva označovaná za lyrický epos o vášni a láske. Hovorí o dvojici ...
Článok
predplatné za článok
Mesačné
predplatné za mesiac
Ročné
predplatné za rok