Max Sobek

divadelný influencer

Na túto otázku sa pozriem ako divadelný influencer. Divadlá si pomaly začínajú uvedomovať potrebu sociálnych sietí. Ak hovoríme o kamenných divadlách, tam sme pomerne na začiatku. Regionálne divadlo so spádovou oblasťou celého samosprávneho kraja nemôže mať len tritisíc až päťtisíc followerov. To sa začína meniť, ale máme pred sebou dlhú cestu. Často sa mi stáva, že ma divadlo osloví, aby som vytvoril na svojom profile reel, ktorý bude rozprávať o jeho inscenácii. Ja sa snažím vždy zvoliť čo najosobnejší prístup, o ktorom predpokladám, že dokáže najviac osloviť potenciálnych divákov. Ani nie tak obsah ako forma je v tejto komunikácii dôležitá. Ak neoslovíme cieľovú skupinu formou, k obsahu sa ani nedostane. Napríklad nezriaďované divadlá komunikujú na sociálnych sieťach oveľa osobnejšie a o to väčší majú aj ohlas. Ostatné spôsoby marketingu ako bannery, spoty v rádiu či videá považujem za nevyhnutné, no majú menší „výtlak“. Oveľa dôležitejšie sú kreatívne kampane - napríklad podcasty, dramaturgické úvody, sprievodné podujatia organizované aj mimo priestorov divadla. To všetko sú metódy, ktoré nielen spropagujú inscenácie či dané divadlo, ale zároveň diváctvo vzdelávajú a pripravujú ho na vnímanie diela. Cieľom popularizácie divadla by jednoznačne malo byť urobiť z neho bežnú súčasť života, a nie sporadické rozptýlenie.

Stanislava Vlk Vlčeková

choreografka, tanečnica a performerka

O divadle sa treba neustále rozprávať. Divadlo vždy vedelo reagovať na stav vecí. Ak sme divadelníkmi, potrebujeme svoju prácu robiť naďalej a poctivo. Ak to robíme výstižne a dobre, publikum príde. Žijeme v pomerne zložitých časoch. Na divadlo je vyvíjaný tlak, je to nepohodlná umelecká forma pre autokratickú moc. Dobiehajú nás archetypy zo shakespearovských čias, história sa opakuje a my môžeme a zatiaľ máme právo reagovať. Nič iné nemôže byť populárnejšie ako naša reakcia na to, čo sa okolo nás deje – samozrejme, ak to urobíme dobre. A stojíme na svojej strane. Ak predpokladáme, že stojíme na rovnakej divadelnej pôde a v rovnakej situácii, tak si myslím, že sa veľmi nedá debatovať o marketingových aktivitách.

Uršuľa Turčanová

dramaturgička

V digitálnom svete sa skloňuje fráza „Content is King, Distribution is Queen“ (v slovenčine: „Obsah je kráľ, distribúcia kráľovná“). Podobne ako v šachu, najcennejší je kráľ a najsilnejšia kráľovná. Obsah je kľúčový, ale bez toho, aby sa dostal k správnym adresátom zaniká. Divadlo má nesmierne pútavý obsah, avšak jeho hlavným atribútom je, že je živé, prítomné, nedokonalé. Jeho promovanie v mladučkom virtuálnom svete naráža na škatuľky a trendy, ktoré ho nedokážu uchopiť. Koniec koncov, pamätáme si pandémiu aj presun divadelného obsahu do online prostredia, kde veľmi rýchlo začal strácať dych. V boji s virálnymi reklamami a dravým marketingom však promovanie divadiel ťahá za kratší koniec. Mňa osobne na sociálnych sieťach divadiel najviac oslovuje autenticita - prežívanie unikátnych situácií, nápaditosť komunitných projektov, prepájanie spoluprác či zmysluplná práca s vizuálnou identitou. V dobrom aj v zlom má však v divadle stále vysokú relevanciu vox populi. Slovo spokojných aj nespokojných divákov, slovo jedinečných pešiakov, ktoré môže rozhodnúť celú hru.

Lukáš Kopas

dramaturg, divadelný historik

Nemyslím si, že divadlo by sa malo silou-mocou prispôsobovať online trendom či algoritmom. Verím, že divák si nájde cestu tam, kde cíti pravdivosť. Áno, sociálne siete a ďalšie formy propagácie môžu pomôcť zviditeľniť divadlo aj jeho tvorbu, no samotná kampaň, akokoľvek kreatívna, diváka nepresvedčí, ak chýba obsah na javisku. Dôležitejšie než propagácia je podľa mňa to, čo ponúkame – nie ako to predávame. Som presvedčený, že najlepšou reklamou je autentické divadlo, ktoré má čo povedať a ktoré sa nezľakne dialógu so súčasnosťou. Myslím, že najviac zarezonuje to, čo nevzniklo „pre diváka“, ale z hlbokej vnútornej potreby. Popularita nevzniká z viditeľnosti, ale z potreby – ak ju divadlo dokáže pomenovať, jeho sila presiahne hranice javiska – a vtedy netreba diváka hľadať, pretože príde sám.


číslo 5, ročník 19, ISSN 2989-3666