zdieľať článok
Stanislava Vlk Vlčeková
choreografka, tanečnica a performerka
Skúmanie práce s kostýmom môže nielen vo fyzickom/tanečnom divadle priniesť hlbší rozmer postavy, ktorú chceme vytvoriť. Takýto analytický prístup pri vytváraní akejkoľvek postavy ponúka rôzne kvality a prístupy k telu - ako k materiálu, k objektu, k jeho charakteru - formuje ľudskú identitu. Materiál, farba, strih v sebe nesú informáciu – skonkrétňujú, definujú a zhmotňujú, „vyfarbujú“ charakter, typ postavy, emóciu, telo. Môžu určovať dynamiku, meniť kvalitu pohybu a pohyb v priestore a čase. Vytvárame „vizuál“, cez ktorý prenášame informáciu, obsah diela smerom k divákovi. Pri iných typoch divadla/konceptoch môže práca s kostýmom byť aj prvotným impulzom k ich vzniku aj k prístupu k pohybovému materiálu. Choreografia môže vzniknúť cez výskum a prácu s kostýmom v pohybe. Takýto spôsob uvažovania o kostýme mne osobne prináša pri tvorbe choreografie slobodu a nové možnosti sebavyjadrenia a do veľkej miery ovplyvňuje nielen vývoj postavy, ale aj celej inscenácie.
Uršuľa Turčanová
dramaturgička
Kostým v súčasnom slovenskom divadle s určitosťou nevnímam ako nevyhnutne slovenský. Keby som mala označiť príslušnosť kostýmu, bola by to príslušnosť postave - inscenácii – zámeru. Kostým vnímam ako funkčný výrazový prvok divadelného diela a kľúčová je pre mňa jeho výpovedná hodnota. Kto nosí takýto klobúk? Prečo má sukňa rozparok až po zadok? Odkedy sa šúpe koža saka? Prečo sú šaty nevesty mokré? Kto popísal kabát kriedou? Kedy sa odpáral posledný gombík? Prečo je ľavý rukáv od oleja? Čie topánky tak nahlas vŕzgajú? atď., atď. Dobrý kostým je ako dobrá detektívka. A každá postava je dôležitá. Najviac oceňujem, keď sa kostým stáva metaforou. Šatka sa mení na osamelého vtáka. Zlomený opätok vynucuje skackavý beh. Sako na pleci vytvára siluetu anjela s jedným krídlom. To sú momenty, keď naplno vnímam poetiku divadla a moje dramaturgické srdce plesá.
Max Sobek
divadelný influencer
Najlepší kostým je ten, ktorý nevnímam. Nie je to však dehonestácia. Práve naopak. Kostýmová tvorba je plnohodnotná divadelná zložka inscenácie, a teda súčasť niečoho vyššieho, t. j. výsledného inscenačného tvaru. Ak si všetky zložky, ktoré sú si rovnocenné, plnia svoju funkciu správne, vytvoria kvalitnú inscenáciu. Vtedy však ani jedna z nich nevytŕča. Tvrdenie podporujem príkladom z nedávnej premiéry: Tereza Kopecká v Příhodách lišky Bystroušky vytvorila kostýmy, ktoré by na stojane vo vitríne nezažiarili. Napriek tomu jej treba tlieskať, ako dokázala zladiť svoje estetické požiadavky s požiadavkami režisérky Slávy Daubnerovej a zvyšku inscenačného tímu, s ktorými spoločne vytvorili veľmi silné scénické dielo, ktoré všetkými zložkami tne do živého. Žiaľ, na Slovensku vnímam fenomén, ako sa jednotlivé inscenačné zložky chcú dostať do vitríny skôr samostatne ako vytvoriť celok.
József Czajlik
režisér
Návrh scény a kostýmov je jedným z najviac podceňovaných aspektov divadelného umenia. Ešte nižšie sa nachádza len scénická hudba. Slovo „podceňovaný“ tu používam v zmysle „prirodzený“ a „samozrejmý“. Z hľadiska prijímateľov, divákov nie je nič prirodzenejšie ako to, že vo výraznej a pôsobivej scéne herec prednesie monológ v kostýme, ktorý je presne na mieru vyhovujúci – aj na telo herca aj na „dušu“ scénickej postavy – a keď dokončí svoj prejav, zaznie hudba, ktorá dokonale ladí a korunuje celú scénu.
Našťastie v odborných kruhoch sa čoraz viac hovorí o týchto dôležitých a uznávaných sprievodných umeniach, ktoré si vyžadujú množstvo starostlivých príprav, precízne vytvorených myšlienok a množstvo investovaného času, talentu, odborných znalostí, zodpovednosti a v neposlednom rade veľa investovanej práce.
Ak herec pokazí scénu alebo režisér inscenáciu, (ešte) nejde do väzenia. V prípade zrútenej scény už jej autor nesie trestnoprávnu zodpovednosť. Naraz sa objavuje umelecká a umeleckohistorická pripravenosť a talent s odbornými vedomosťami a so zodpovednosťou podobnou inžinierskej práci.
Toto je všetko, len nie prirodzené. Je to zvláštne, vzácne a jedinečné.
číslo 8, ročník 18, ISSN 2989-3666