Iveta Škripková

Budúcnosť? Netrúfam si povedať. O význame nepochybujem. Časopis je kľúčový pre pamäť a históriu práve v čase pretlaku informácií. Divadlo nie je exkluzívna činnosť, podľa mňa je to umenie rozvíjajúce rôzne aspekty tvorivosti – a tvorivosť je dôležitá pre celú spoločnosť. Bez kreativity (aj divadelnej) budeme ľudsky a odborne chudobní*né. Budúcnosť má v rukách súčasná mladá generácia. Záleží na nej, čo si zvolí – blogy a sociálne siete v jej klipovom význame alebo dá šancu inému druhu myslenia a skúmania tvorivosti, napríklad v divadelnom časopise. Bez rýchleho aha efektu či mainstreamových populistických klišé, ktoré sa momentálne vydávajú za kvalitu. Umenie je niečo iné, aj odborný časopis.

Dominika Široká

Nezávislý kultúrny, respektíve divadelný časopis typu kød zastáva v istom zmysle „verejnoprávnu“ funkciu medzi médiami svojho druhu: nezávisle, odborne a širokospektrálne reflektuje divadelnú scénu vrátane jej okrajových, experimentálnych či historických fenoménov. Významným spôsobom tak spoluutvára debatu okolo (súčasného) divadla na Slovensku a zároveň je jeho kronikou. Zo svojej podstaty je tak ťažko nahraditeľný a vyžaduje si našu podporu a ochranu. Želám časopisu kød úspešný prechod do digitálneho priestoru – nech sa mu podarí osloviť ešte viac čitateľov a využiť nové možnosti, ktoré sa mu tým otvárajú.

Martin Kotúček

Počas štúdia na priemyslovke som veľmi oceňoval najmä časopisy Profil a Divadlo v medzičase, ktoré vznikli začiatkom deväťdesiatych rokov. Mnohé texty mi pripadali oveľa podstatnejšie ako recenzované inscenácie a často boli nevyhnutným zadosťučinením, keď už človek vydržal dopozerať rôzne jarmočné produkcie (legendárny je napríklad Hasprov Ženský zákon v záhoráčtine). Myslím, že redukovať kultúrne periodiká v takej beznádejne kultúrne zdevastovanej krajine by mohlo byť smrtonosné.

Peter Pavlac

Problém časopisu s menšinovou profiláciou nie je v jeho „menšinovosti“, ale v distribúcii, do ktorej spadá i v schopnosti svoje čitateľské zázemie zväčšovať. Nedá sa spoliehať na dobrovoľné nadšenie a aktívny záujem, tsunami informácií je naozaj valcujúce. Skôr je to teda otázkou marketingu, a nie jeho zmyslu. Tam sa skrýva odpoveď na otázku, či má budúcnosť. Nepochybne je kľúčový aj obsah, najmä jeho úroveň a schopnosť nadväzovať dialóg v trojuholníku: reflektujúci (jazykom mládeže „autori contentu“), čitatelia a reflektovaní (čiže tvorcovia). Ak nevzniká rozhovor na týchto úrovniach, zmysel periodika (a je jedno, či je tlačený, či virtuálny) zaniká.


číslo 5, ročník 18, ISSN 2989-3666