1. Do šiesteho ročníka Bienále divadelnej fotografie sa prihlásilo sedemnásť fotografiek a fotografov s celkovým počtom dvestodvadsaťpäť fotografií, a to spoločne v hlavnej a študentskej sekcii. Prihlásené fotografie boli rozdelené do kategórií inscenačná fotografia, divadelný portrét a divadelný dokument.

  2. Tento rok hodnotiaca komisia Bienále divadelnej fotografie 2024 pozostávala z piatich členov: predsedníčka komisie a odborná asistentka Katedry fotografie a nových médií VŠVU Mgr. art. Jana Ilková, ArtD.; fotografka a šéfredaktorka Fotonovín Stredoeurópskeho domu fotografie Mgr. art. Zuzana Pustaiová, ArtD.; vedúci IU - DÚ (Institut umění – Divadelní ústav) v Prahe, spoluzakladateľ českej súťaže Bienále divadelní fotografie Mgr. Ondřej Svoboda; vedúca Centra výskumu v divadle Divadelného ústavu Mgr. Dária Fojtíková Fehérová, PhD. a riaditeľka Divadelného ústavu doc. Mgr. art. Vladislava Fekete, ArtD.

Cenu Grand Prix BDF 2024 získal Robert Tappert za sériu fotografií z inscenácie Pes na ceste (SND, 2024). Podľa hodnotiacej komisie „autor na fotografiách výstižne zachytáva dôležité momenty a svetelné efekty z predstavenia a prepája ich s expresívnym komponovaním. Zásadným momentom obrazov sa stáva prepojenie hereckého gesta s premietaným obrazom a vrhanými tieňmi, ktoré spolu vytvárajú iluzórne viacvrstvové obrazy. Tvorba Roberta Tapperta prináša do divadelnej fotografie konceptuálny dokumentárny rozmer, vďaka čomu patrí v oblasti divadelnej fotografie na Slovensku k  najvýraznejším autorom.“ Robert Tappert je už trojnásobným laureátom ocenenia Grand Prix BDF.

Druhé miesto BDF 2024 obsadil Joseph Marčinský za fotografiu zo série portrétnych fotografií Maestro Juraj Steiner. Podľa hodnotiacej komisie „fotografia síce nezobrazuje konkrétnu osobu, no komprimuje gesto, teatrálnu mimiku a figúru do surreálnej skladby, ktorá vystihuje podstatu divadla“.

Na treťom mieste BDF 2024 sa umiestnil Igor Stančík so sériou fotografií z inscenácie História istého násilia (Divadlo LUDUS, 2023). Podľa hodnotiacej komisie Igor Stančík zachytil „emocionálnu podstatu predstavenia z jednej pomerne krátkej sekvencie, v ktorej sa zobrazený mikropríbeh odvíjal“.

Hodnotiaca komisia sa rozhodla udeliť aj tri čestné uznania, a to fotografovi Braňovi Konečnému za sériu fotografií z inscenácie Kolesá/The Wheels (SKD Martin, 2024), Henrichovi Mišovičovi za sériu fotografií z inscenácie Deti (SND, 2023) a Jurajovi Žilinčárovi za dokumentárnu sériu Labutie jazero.

Súčasťou súťaže je aj sekcia určená pre študentky a študentov konzervatórií, stredných umeleckých škôl a vysokých škôl. Študentská sekcia Bienále divadelnej fotografie je realizovaná v spolupráci s Katedrou fotografie a nových médií VŠVU.

Hlavnú cenu v študentskej sekcii získala Karolína Korimová za fotografiu zo série Embodying the Monster (Divadlo LAB, VŠMU, 2024). Podľa hodnotiacej komisie sa „autorke v kompozícii jedného z obrazov podarilo prepojiť priestor, gesto a expresívny výjav“.

Výstava bude prístupná verejnosti vo foyeri Činohry SND od 30. októbra do 30. novembra 2024 vždy polhodinu pred každým predstavením. Súčasťou výstavy sú fotografie od desiatich autorov v hlavnej sekcii (Katarína Baranyai, Tomáš Bokor, Braňo Konečný, Joseph Marčinský, Henrich Mišovič, Barbora Podola, Igor Stančík, Robert Tappert, Zdeno Ziman, Juraj Žilinčár) a od troch v študentskej (Teo Bobocký, Matej Družbacký, Karolína Korimová). 



číslo 8, ročník 18, ISSN 2989-3666